Yksi kesän upeimmista majoituselämyksistä löytyy Ranualta

Yksi tulevan kesän hienoimmista elämyksistä löytyy Ranualta

Vaikka tilanne tulevan kesän matkailun osalta näyttääkin vielä epävarmalta, on toukokuu siitäkin huolimatta hyvää aikaa suunnitella kesälomamatkaa. Yksi kotimaan matkailun todellisista helmistä löytyy eteläisestä Lapista ja Ranuan pienestä kylästä, jossa Arctic Guesthouse & Igloos -niminen majoitusalan pienyritys pyörittää toimintaansa 10 liikuteltavan lasi-igluveneen sekä perinteikkään majatalon voimin.

Ympärivuotinen iglumajoitus

Talviaikaan lasi-igluja on mahdollista liikutella mm. telamönkijällä (c) Ilkka Karttunen

Erilaiset lasi-iglut ovat olleet olennainen osa Lapin matkailua jo pidemmän aikaa. Perinteikkäissä igluissa ongelmaksi on kuitenkin muodostunut niiden kausiluonteisuus ja sitä kautta tietynlainen yksipuolisuus. Ranuanjärven rannalta löytyvät 10 AuroraHut lasi-iglua tekevät tähän huomattavan poikkeuksen, sillä kyseessä on majoitusvaihtoehto, joka tarjoaa elämyksiä Suomen kauniin luonnon keskellä ympärivuotisesti ja luksusmajoituksen sijaan tämän tyyppisissä igluissa korostuu pikemminkin niiden elämyksellisyys sekä seikkailullisuus.

Elämyksellisyyden AuroraHuteissa takaa niiden vapaa ympärivuotinen liikuteltavuus. Talvikaudella igluja on mahdollista vetää ympäri Ranuanjärven jääkantta joko telamönkijän tai voimakkaan moottorikelkan avulla ja kesällä igluja liikuttelee puolestaan sähköllä toimiva moottori, jonka ansiosta igluilla on mahdollista seilata ympäri järveä normaalin veneen tavoin.

Vapaa liikuteltavuus takaa myös sen, että igluissa majoittuva vieras pääsee tutustumaan Lapin luonnon eri ilmiöihin lähempää kuin oikeastaan koskaan aikaisemmin. Ja mikä parasta: luonnon lähelle pääseminen ei edellytä pysyvän majoituksen rakentamista tiettyyn maastonkohtaan, vaan iglun voi joko asettaa (talvella) tai ankkuroida tiettyyn kohtaan tietyksi ajaksi, jonka jälkeen on mahdollista palata jälleen takaisin lähtöpaikkaan.

Kesän 2020 ehdoton yllättäjä

Arctic Guesthouse & Igloosia voitaisiin pitää kotimaisen matkailun parissa kesän 2020 yllättäjänä. Yritys onnistui saamaan viime vuoden keväänä huomattavaa huomiota kotimaassa etenkin iglujensa etätyömahdollisuudesta, josta oman uutisensa kirjoittivat sekä Iltalehti että Helsingin Sanomat. Mediassa saatu huomio antoi myös hyvät lähtökohdat kesän kotimaan markkinointia varten. Lumipallo lähti Ranualla pyörimään siinä määrin hyvin, että kesäkuun lopusta eteenpäin Ranualla jouduttiin myymään kotimaan matkailijoille paljon myöskin ”ei oo”:ta.

Minkälaista palautetta Ranuan lasi-iglut ovat saaneet?

Myös lemmikit ovat tervetulleita majoittumaan igluun Ranualla

Arctic Guesthouse & Igloos on saanut igluistaan lähes pelkästään positiivista palautetta. Monet kotimaan matkailijat ovat onnistuneet bongaamaan yrityksen igluja etenkin Facebookissa olevien, näyttävien kuva- ja videomainosten kautta. Hienoista mainoksista huolimatta todella moni matkailija on vielä jälkikäteen ilmoittanut yllätyneensä positiivisesti etenkin siitä, miten hieno, monipuolinen ja ennenkaikkea täysin uudenlainen elämys liikuteltavassa igluveneessä majoittuminen on. Järvellä iglulla seilailu kauko-ohjaimen avulla, iglun ankkurointi keskelle hienoa järvimaisemaa, uimaan hyppääminen tai vaikkapa päikkäreiden ottaminen igluveneen kyydissä luonnon keskellä ovat kaikki sellaisia elämyksiä, joita ei ole aiemmin voinut kokea oikeastaan missään muualla.

Positiivista palautetta ovat saaneet myöskin iglujen lemmikkiystävällisyys sekä se, että pieneen, pääasiallisesti kahden hengen igluun on mahdollista majoittua myös 1-2 lapsen kanssa. Myös Arctic Guesthouse & Igloosin välitön ja aito asiakaspalvelu on ollut todella suuri voimavara yrityksen päivittäisessä toiminnassa.

Koko paikkakunnan tasolla Ranua on yllättänyt monet kotimaan matkailijat monipuolisuudellaan. Etenkin mahdollisuudet luontoliikkumiseen ovat pienellä paikkakunnalla äärimmäisen hyvällä tolalla ympärivuotisesti. Kiitosta Ranua on kerännyt kauniin luontonsa ja liikkumismahdollisuuksiensa lisäksi myös sen rauhallisuudesta.

Pikkuhiljaa myös maailmalle

Suomessa erikoiset majoitusvaihtoehdot ovat saaneet suurta huomiota myös maailmalla. Viime vuosien aikana mm. Saariselällä sijaitseva Kakslauttanen, Kittilän Levin iglut sekä rovaniemeläinen Arctic TreeHouse Hotel ovat olleet esillä kymmenissä, jos ei sadoissa suurissa kansainvälisissä medioissa.

Ranualla sijaitsevat AuroraHutit ovat olleet tähän mennessä esillä kansainvälisien medioiden puolella etenkin Yhdysvalloissa, jossa igluista oma uutinen julkaistiin maaliskuun alussa noin 20 eri mediassa. Keväällä 2020 arvostettu matkailualan media Atlas Obscura julkaisi oman esittelynsä Arctic Guesthouse & Igloosista. Kesällä 2020 Saksan yleisradion Ostseereportissa (Itämeri-raportti) nähtiin puolestaan oma juttu nimenomaan Ranuan igluista.

Paljonko iglussa yöpyminen maksaa?

Kesäkaudella (1.6 eteenpäin) Ranualla pääsee yöpymään liikuteltavassa lasi-iglussa hintaan 190€/yö. Hinta sisältää majoituksen, buffet-aamiaisen ja paljon kiitosta saaneen järvenrantasaunan käyttöoikeuden kahdelle hengelle. Kesän aikana igluvieraat saavat lisäksi ajella iglullaan Ranuanjärvellä ilman lisäkustannuksia.

Lue lisää Ranuasta kertovia tarinoita

Ranuasta kertovia tarinoita löydät lisää Tarinoita Ranualta -matkablogista.

• Elämäntyyli, muoti, vapaa-aika

• iglumajoitus
  • igluvene
  • kotimaan matkailu
  • elämys
  • matkailu

Alueet

• Lappi

Arctic Guesthouse & Igloos on pieni majoitusalan yritys Ranualla. Meiltä voit varata majoituksen 10 AuroraHut lasi-iglussa sekä perinteikkäässä majatalossa, joka on palvellut asiakkaitaan monissa eri rooleissa jo 1940-luvulta asti. Tiloistamme löytyy lisäksi ravintola, joka on auki joka päivä ympärivuotisesti.

Tuomas Haapala

Lehdistön yhteyshenkilö Digitaalisen Markkinoinnin Asiantuntija