Ranualaiset lasi-iglut valjastuivat vuosi sitten etätyökonttoreiksi

Vaikka matkailualalla on eletty varsin poikkeuksellisia aikoja jo reilusti yli vuoden ajan, ovat vaikeat ajat johtaneet myös moniin innovaatioihin alalla. Moni kotimaan matkakohde on esimerkiksi ryhtynyt tarjoamaan matkailusta kiinnostuneille ihmisille erilaisia virtuaalimatkoja. Näistä ehkäpä merkittävin esimerkki ovat Finnairin järjestämät virtuaalilennot Rovaniemelle. Ensimmäiset virtuaalisesti järjestetyt lennot myytiin loppuun käytännössä hetkessä.

Yksi viime kevään erikoisimmista matkailuinnovaatioista tehtiin Ranualla, jossa Arctic Guesthouse & Igloos -niminen majoitusalan yritys ryhtyi tarjoamaan liikuteltavia lasi-iglujaan etätyökonttoreiksi pääasiallisesti paikallisille ja lähialueiden ihmisille. Kotimaan matkailunkin oltua tuona ajankohtana käytännössä kokonaan pysähdyksissä, oli etätyömahdollisuuden tarjoaminen yritykselle hyvä alkusysäys menestyksekkäälle kotimaan matkailukesälle. Ranualainen innovaatio nimittäin ylitti uutiskynnyksen sekä Helsingin Sanomissaettä Iltalehdessä.

Ranualla etätyöinnovaatiota on sekä jatkettu että myös laajennettu siihen, että myös ihan lomalla olevat matkailijat voivat majoittua Arctic Guesthouse & Igloosin lasi-igluissa halutessaan täysin ilman ihmiskontaktia. Tämä onnistuu tilaamalla varauksen yhteydessä tai ennen sen alkamista yksilöllinen koodi, jonka avulla igluun voi sekä sisään että uloskirjautua täysin itsenäisesti. Myös varauksen hintaan kuuluvan buffet-aamiaisen voi halutessaan tilata odottamaan lasi-iglun kylmäboksiin. Kevään aikana ranualaisen ”koronakuplaan” kävi tutustumassa mm. Moottori-lehden toimitus.

Ranuan lasi-iglujen ominaisuudet tukevat oivallisesti lomailun lisäksi myös etätyöskentelyä. Jokainen iglu on varusteltu omalla, nopealla WiFi-yhteydellä, jonka lisäksi kannettavia laitteita on mahdollista ladata igluista löytyvien USB-porttien kautta. Igluista löytyy lisäksi varsin ergonomiset ratkaisut itse työskentelyä varten. Ja koska pienten hengähdystaukojen pitäminen on olennainen osa tehokasta ja tuotteliasta työntekoa, mikäpä sen parempaa kuin pysähtyä hetkeksi ihailemaan kauniita järvimaisemia eteläisessä Lapissa? Mikäli ajatuksista täyttynyt pää kaipaa puolestaan välillä viilennystä, voi igluvierailija hypätä halutessaan vaikka viilentävälle pulahdukselle Ranuanjärven vesiin.

Teksti: Tuomas Haapala

Kuvat: Jari Romppainen

• Työelämä

• kotimaan matkailu
  • iglumajoitus
  • matkailu
  • innovaatio
  • korona
  • koronavirus
  • covid
  • covid-19
  • etätyö
  • etätyöskentely
  • lappi
  • iglu

Alueet

• Uusimaa

Arctic Guesthouse & Igloos on pieni majoitusalan yritys Ranualla. Meiltä voit varata majoituksen 10 AuroraHut lasi-iglussa sekä perinteikkäässä majatalossa, joka on palvellut asiakkaitaan monissa eri rooleissa jo 1940-luvulta asti. Tiloistamme löytyy lisäksi ravintola, joka on auki joka päivä ympärivuotisesti.

Tuomas Haapala

Lehdistön yhteyshenkilö Digitaalisen Markkinoinnin Asiantuntija