Svenskarna tar just nu extra noga hand om sina fritidshus. Antalet sålda hus har minskat med 30 procent jämfört med hur det såg ut före coronapandemin, och om man har haft sitt hus i många år, är det extra viktigt att prioritera underhållet.

Svenskarna håller fast vid sina fritidshus: Så underhåller du det på bästa sätt

Antalet sålda fritidshus i Sverige ligger för närvarande på en rekordlåg nivå. Enligt Svensk Mäklarstatistik har försäljningen av fritidshus sjunkit med 30 procent jämfört med perioden före coronapandemin, och dagens försäljning ligger på en nivå som är 42 procent lägre än under själva pandemin.

Enligt Per-Anders Johanson, regionchef på Länsförsäkringar Fastighetsförmedling, finns det två specifika anledningar till att svenskarna behåller sina fritidshus i högre grad än tidigare.

– Den turbulenta period vi upplevde under coronapandemin har satt sina spår, plus att den svenska kronan är svag för närvarande. Dessutom har de allra flesta fått mindre pengar i plånboken till följd av stigande räntor och hög inflation. Sammantaget innebär detta att fler sannolikt kommer att tillbringa semestern i det egna fritidshuset i sommar, säger Per-Anders Johanson.

Särskilda insatser krävs

För den som har ägt familjens fritidshus länge är det enligt Lene Heitmann, produktchef på Flügger, viktigt att prioritera underhållet av gavlar, carport, staket och andra trädetaljer. Här ger hon sina fem bästa tips till husägare som ska ta itu med det jobbet under sommaren.

1: Förarbetet är viktigt för att uppnå ett hållbart resultat. Smuts och skräp måste först tvättas bort med ett lämpligt rengöringsmedel. Om det finns smuts och skräp på en yta som ska målas, finns det risk för att färgen inte fäster ordentligt på träet.

2: Alger måste avlägsnas när smuts och skräp har tagits bort. Använd ett godkänt alg- och mögeltvättmedel. När trävirket har torkat är det dags att måla det.

3: Grundbehandla med olja och grundfärg om du målar på ytor med obehandlat trä. Grundbehandlingen tränger ner i träet och skyddar mot röta och svamp. På så sätt får du färgen att fästa bra på träet. Grundbehandlingen går snabbt, så även om det känns som ett extra besvär, lönar det sig i längden.

4: Löst sittande och gammal färg bör avlägsnas innan du sätter igång. Det går inte att måla över något som inte sitter fast.

5: Måla vått i vått. På så sätt uppnås en jämn yta eftersom färgen flyter ihop. Måla en bräda i taget så att du får överblick och kan ta pauser.

När du målar uppifrån och ner får du enhetliga raka linjer och undviker att få linjer och synliga övergångar. Arbeta längs med träets struktur för att framhäva de vackra ådringarna.

Det gör det också lättare att stryka på färgen.

Tänk på läget

Produktchefen påpekar också att husets läge är avgörande för hur underhållet ska utföras.

– I våra butiker ser vi ett växande intresse för att hålla i synnerhet trädetaljer utomhus i gott skick. Innan underhållsarbetet påbörjas är det dock viktigt att ta hänsyn till husets eller det omgivande träverkets läge. Om det exempelvis förekommer mycket skugga på tomten, bör man regelbundet använda ett algborttagningsmedel. Det förlänger träets livslängd, och som husägare kommer man att märka att träskyddade ytor i skugga behåller sin färg och glans längre än ytor som utsätts för mycket sol, säger Lene Heitmann.

Hon betonar samtidigt att alla träarbeten inte behöver underhållas lika ofta.

– Det som kan skilja sig åt är hur ofta träarbetet behöver underhållas. Det är inverkan av sol, vind och vatten som är av betydelse för hållbarheten. Ju hårdare påverkan, desto oftare måste man underhålla ytan för att den ska behålla ett fräscht utseende.

Flügger Group A/S producerar och marknadsför ett komplett sortiment byggnadsfärg, träskydd, spackel, tapet och tillbehör för färghandeln i Skandinavien, Island, Östeuropa och Kina. Våra primära kundgrupper är yrkesmålare och konsumenter som föredrar god hantverkskvalitet. Se mer info på www.flugger.com

Casper Paggio Hansson Felt

Communications & Culture Manager, Flügger Group A/S PR & kommunikation +45 27 53 28 99