Ved å overføre totalansvaret for EPCI til én underleverandør, kan olje- og gasselskaper oppnå millionbesparelser. Mange er imidlertid ikke klar over muligheten, og kaster derfor bort penger og ressurser på tungvint og tidkrevende koordinering.

Outsourcing gir millionbesparelser for olje- og gasselskaper

Ved å overføre totalansvaret for EPCI til én underleverandør, kan olje- og gasselskaper oppnå millionbesparelser i budsjettet. Mange er imidlertid ikke klar over muligheten, og kaster derfor bort penger og ressurser på tungvint og tidkrevende koordinering.

Det er mulig å spare millioner på prosjektbudsjettene hvis norske olje- og gasselskaper blir flinkere til å outsource EPCI-totalansvaret til én leverandør. Dette uttaler ingeniørselskapet Eldor.

Ingeniørselskapet har ansvar for alarmprosjekter innen olje- og gassindustrien, hvor de tar fullt ansvar for Engineering, production, commissioning og installation (EPCI).Erfaringene deres viser at det avlaster kundene betraktelig når de slipper å koordinere og kommunisere med flere underleverandører selv.

– Vi er ofte involvert i alarmprosjekter hvor vi har sett at det hadde vært mulig å spare mer enn 30 prosent på budsjettet bare ved å outsource oppgavene til færre aktører og overlate koordineringen til én underleverandør. Når en teknisk ansvarlig underleverandør er ISO-9001-sertifisert til å utføre prosjektledelse, gir det svært liten mening å ikke utnytte de kreftene som allerede finnes på prosjektet, forklarer Gisle Ersdal, Daglig leder hos Eldor AS.

Økte dokumentasjonskrav

De siste årene har det kommet mer omfattende krav til dokumentasjon. For hvert nytt prosjekt kreves det at man utarbeider prosjekttilpasset dokumentasjon, også på standardprosjekter der installasjonene faktisk er identiske. Dette fører til at det fort blir dyrere, og i forbindelse med installasjon og prosjektledelse er omfanget av arbeidsoppgaver og områder spredt ut over flere felt. Det gir derfor mening å utnytte kompetansen som underleverandører bringer med seg.

– Å ha færre aktører i et prosjekt har flere fordeler. Dels unngår man dobbeltkommunikasjon, og dels vil en underleverandør som allerede er involvert i et prosjekt ha kunnskap som gjør det lett å også ta seg av de resterende EPCI-ansvarsområdene, forklarer Gisle Ersdal og utdyper:

– I praksis sier det seg nesten selv at færre ulike aktører gir færre menneskelige feil. Mange aktører og dermed mange kommunikasjonsveier skaper større risiko for feilkommunikasjon og dermed feil generelt.

Erfaring og kunnskap gir store besparelser

Eldor, spesialister på kontroll- og sikkerhetssystemer, automasjon og telekommunikasjonssystemer, påpeker at mange selskaper som tar inn EPCI-kontrakter er så store at de har enorme berøringsflater og dermed omfattende prosedyrer som kan bidra til å skape unødvendig byråkrati og tidkrevende prosesser. Derfor er det rett og slett nødvendig å kvitte seg med kompliserte kontrakter med mange involverte fagområder.

– Det handler simpelthen om å forenkle ting. Mange tror feilaktig at fordi vi er eksperter på alarmprosjekter, så er vår kompetanse begrenset til det. Men de overser at nettopp fordi vi er så involvert i alarmprosjektene, har vi full oversikt over behovene til prosjektene, forklarer Gisle Ersdal og fastslår:

– Det handler om kvalitetssikring og det er mye å spare. Derfor er det rett og slett fornuftig at koordineringen mellom de mange bidragsyterne i et prosjekt blir tatt hånd om av de som har det tekniske ansvaret.

Eldor Holding AS er et ingeniørselskap fra Stavanger som hovedsakelig opererer i olje- og gassmarkedet. De er eksperter i grensesnittet mellom ingeniørvirksomhet og produksjon av automasjons- og telekommunikasjonssystemer samt integrert drift. Eldor har kontorer i Norge og Storbritannia. www.eldor.no

Ola Guldbrandsen

Sales and Marketing Manager, Eldor A/S +47 992 72 221