Marc Lauge forhandler bukser og jeans i en rekke butikker i Norge. Foto: PR.

Mindre klesmerke satser på det stikk motsatte av gigantene

Mens motegigantene går all in med KI, bruker mindre aktører mer energi på menneskelige relasjoner. Det kan være en konkurransefordel og kanskje til og med løse nettbutikkenes returproblemer, mener ekspert i e-handel.

Samtidig som flere store moteforretninger på nett eksperimenterer med kunstig intelligens som skal hjelpe oss med å finne riktige plagg og unngå at vi sender så mye i retur, satser merket Marc Lauge på det stikk motsatte – nemlig ordentlige mennesker.

– Vi ser at det har en tydelig effekt at vi ikke bare finnes på nettet eller i de fysiske butikkene våre, men begge steder, og at det er de ansatte som selv styrer showet og legger ut bilder, prøver klærne og interagerer med kundene. Det skaper en relasjon som også trekker kundene inn i butikkene, forklarer Thomas Lauge Christensen, som er Retail Manager hos Marc Lauge, som har forhandlet bukser og jeans i en rekke butikker i Norge.

KIkan forsterke behovet for ordentlige mennesker

Selv om nettbutikken Zalando i en årrekke har vært en av de mest brukte nettbutikkene i Norge, strever nettbutikken med retur av nesten 50 prosent av ordrene. Tiltak med kunstig intelligens skal blant annet motvirke problemet, men jo mer kunstig intelligens vi møter, desto større blir behovet vårt for menneskelig kontakt, mener ekspert fra Skandinavias største konsulenthus innen commerce.

– I moteindustrien er den største utfordringen at klærne sitter forskjellig fra person til person, og det er en av grunnene til de høye returratene. Flere av de store aktørene prøver å løse problemet teknisk med avatars og KI, som kan hjelpe med å finne riktige størrelser, alternativer og inspirasjon, men det er et vanskelig problem å løse utelukkende på nettet, sier Thomas Obelitz Høgsbro-Rode, som er Managing Director i IMPACT.

– Å bruke bedriftens eget personale gjør en forskjell, fordi vi innerst inne ønsker å interagere med andre mennesker og til verden rundt oss. Jeg tror også at vi har behov for det nå mer enn noensinne. Utover det er det en konkurransefordel å ha fysiske butikker i samspill med en nettbutikk. Å kunne returnere en vare fra nettet i en fysisk butikk, der du også kan finne riktig størrelse er vinn-vinn for alle, sier Thomas Obelitz Høgsbro-Rode.

Å være til stede i begge verdener fungerer

Selv om det er å gå helt motsatt vei av de store konkurrentene, så er effekten av å bruke bedriftenes ’ordentlige mennesker’ så stor at det gir håp for de fysiske butikkene, mener Thomas Lauge Christensen.

– Det gir tydelig mer trafikk og interaksjon når det er de butikkansatte som styrer sosiale medier, og det trekker også kundene inn i de fysiske butikkene. På den måten er vi til stede i begge verdener, og den ene forsterker den andre, sier Thomas Lauge Christensen.

Marc Lauge er et familieeid dansk motehus med mer enn 35 års erfaring. Med en spesielt stor ekspertise innen kvalitetsdenim er Marc Lauge et anerkjent merke, spesielt innen jeans i Skandinavia. Se mer på wwww.marc-lauge.dk