Kjøkkenprodusenten Designa lanserer en ny type kjøkkenøy som ser ut til å sveve i rommet. Foto: Designa.

Kjøkkennyhet i Haugesund: Svevende kjøkkenøy utfordrer normen

Kjøkkenbutikken Designa i Haugesund lanserer en ny type kjøkkenøy som ser ut til å sveve i rommet. Den svevende kjøkkenøyen kombinerer funksjonalitet og estetikk og bryter med normene innen kjøkkendesign.

Kjøkkenøyen har i mange år vært et populært samlingspunkt hvor familien er sammen i forbindelse med matlaging, lekselesing og sosialt samvær. Designa i Haugesund lanserer nå en kjøkkenøy som bryter normene for kjøkkendesign og skaper en illusjon av en svevende øy.

– Det gir et helt magisk uttrykk med den svevende kjøkkenøya, kom gjerne innom butikken og se den med egne øyne, sier Roy Olsen, eier av Designa Haugesund.

Kunden kan fritt velge fronter fra alle Designas designserier – blant annet fingertappede fronter i eik.

– De største trendene generelt for tiden handler om å velge det man selv synes er fint og å velge langsiktige, bærekraftige løsninger. Hva vil man være fornøyd med over tid og hvordan ta vare på det slik at det kan vare så lenge som mulig? Tre er veldig tidsriktig i så måte og blir aldri feil i Norge, sier Charlotte Holberg Sveinsen, som er kreativ leder og fargesjef i IFI – Informasjonskontoret for farge og interiør.

Designmessig nyvinning

Den nye svevende kjøkkenøyen, som er 130 cm dyp og kommer i bredder på henholdsvis 200, 240 og 300 centimeter, er målrettet mot kunder som foretrekker et moderne designuttrykk, men som ikke vil gå på kompromiss med funksjonaliteten. Å opprettholde det funksjonelle og samtidig lette det visuelle uttrykket har vært en utfordring for designerne som står bak.

– Produktteamet vårt startet faktisk konstruksjonen hjemme privat, og når det kom gjester på besøk, lurte de på hvordan det kunne være mulig. I løpet av det siste året har designet blitt videreutviklet og forfinet, sier Brigitte Kürzel, som er designsjef i Designa, og understreker:

– Frem til nå har ingen klart å skape en funksjonelt god løsning som gir en reell illusjon av en svevende øy, men det er nå lansert. Vi har skapt en kjøkkenøy som med sitt svevende design bringer lys og letthet inn i rommet, og dette er et designmessig gjennombrudd som får estetikk og funksjonalitet til å gå opp i en høyere enhet.

Designa har siden 1992 produsert kjøkken, bad og skyvedører i Kjellerup i Danmark med fokus på godt håndverk, finish og de små detaljene. Kjøkkenkjeden med +50 butikker brenner for å skape en trygg opplevelse med det lille ekstra – fra de første kjøkkentankene på papir til første matrett er servert. Alltid en ekstra innsats. Les mer på designa.no.