Med PowerFast II-skruen vill fischer ännu en gång gå i bräschen med innovativ infästningsteknik. De introducerar nu en helt ny, specialdesignad skruv för träkonstruktioner. Foto: fischer

fischer introducerar banbrytande ny skruvdesign för bärande träkonstruktioner

Marknaden för konstruktionsskruvar är under tillväxt och en ökande efterfrågan på koldioxidvänligt trä har samtidigt ökat behovet av lösningar för osynlig infästning. För att tillgodose efterfrågan har tyska fischer lanserat en banbrytande produkt: PowerFast II, som är en helt ny skruv specialdesignad för träkonstruktioner.

• Med PowerFast II höjer vi återigen ribban för effektivitet och precision vid arbete med trä, men en skruv som erbjuder många innovativa lösningar. Det glädjer oss att se hur produkten tagits emot, säger Lars Holbæk, Nordic Product Manager hos fischer.
  • För att optimera hantverkarens arbetstid är det viktigt att elverktygen förbrukar mindre batteriström. Därför är det avgörande att skruvens patenterade kärnfräsgeometri och högeffektiva friktionsreducerande beläggning minimerar motståndet vid inskruvning. Det bidrar till att skruvdragarens batteri håller längre, och om du skruvar
  • Spetsgeometri för enkel infästning utan förborrning.
  • Ökad gängstigning för snabbare installation och ökad kostnadseffektivitet
  • Patenterad kärnfräsgeometri som leder bort trädamm med hög precision
  • Högeffektiv beläggning för mindre skruvmotstånd och längre batteritid
  • Lämpar sig för olika trämaterial, inklusive timmer och plywood
  • Optimal prestanda och hållbarhet i träkonstruktioner
  • ETA-godkänd och utformad för yrkespersoner
  • Ingår i FiXperience – vår programvara för byggplanering.

Designad för stora konstruktioner

På PowerFast II-konstruktionsskruvarna har man använt samma design som man känner igen från PowerFast II- spånskiveskruvarna, och som 2020 belönades med både en Red Dot Design Award och en German Design Award för sin innovativa geometriska design. Skruvarna för träkonstruktioner sticker ut ur mängden med en spetsgeometri som säkerställer snabb och enkel infästning, utan att förborrning behövs. Samtidigt minskar skruvens ökade gängstigning installationstiden markant, vilket ger bättre kostnadseffektivitet.

1 000 skruvar om dagen så gör det ganska stor skillnad för batteritiden, säger Lars Holbæk.

Pålitlig kvalitet

Oavsett om det gäller timmer, limträ, plywood eller andra trämaterial garanterar PowerFast II optimal prestanda och hållbarhet. PowerFast II är avsedd för yrkespersoner som arbetar med trä, och PowerFast II kommer med olika huvudtyper som möjliggör mångsidig användning.

Om PowerFast II

fischer är en ledande tillverkare av trallskruvar som levererar innovativa lösningar för trallbyggen. Med fokus på kvalitet och hållbarhet strävar fischer efter att tillgodose professionella hantverkares behov. Besök fischers hemsida på www.fischersverige.se för mer information.

Benjamin Linulf

Marketing Officer, fischer +45 29 26 05 10