Ett halvår efter öppnandet på Stortorget: Det har gått över all förväntan

Ett halvår efter öppnandet på Stortorget: Det har gått över all förväntan

Kostymbutiken Sjölin öppnade i mars i de anrika lokalerna på Stortorget 4. Trots att franchisekedjan är helt ny i Sverige, har konceptet med skräddarsydda kostymer fått ett fint mottagande i Malmö.

Den 15 mars slog kostymbutiken Sjölin för första gången upp portarna till butiken i Malmö, där man säljer skräddarsydda kostymer som tillverkas efter kundens specifika önskemål och mått. Konceptet har sitt ursprung i Danmark, och butiken i Malmö är kedjans första utanför Danmarks gränser. Så förväntningarna och pressen var verkligen kännbar, menar dansken Sophus Vinterberg, som driver butiken.

– Under de första månaderna spred vi information om vårt varumärke på bröllopsmässor i bland annat Malmö och Göteborg. Det medförde ett uppsving i bokningarna, och efter några månader började kunderna hitta hit av sig själva. Vi har hela tiden trott på projektet, men vi har gått in i det med en ödmjuk inställning och det har gått över förväntan, säger Sophus Vinterberg, som har jobbat hårt på att lära känna det svenska språket och folket.

– Det var viktigt för oss att behärska språket och fokusera på likheterna mellan länderna. Vi vill att alla som besöker butiken ska känna sig välkomna.

Planerar att öppna fler butiker i Sverige

Framgången i Malmö bådar gott för franchisekedjan, som med totalt 17 butiker har planer på att utöka familjen med ännu fler, och Sverige har visat sig vara en bra plats att göra det på.

– Det finns många likheter mellan svenskar och danskar när det gäller stil och preferenser. Och det känns riktigt bra, eftersom det betyder att vårt koncept passar lika bra i Sverige som i Danmark, säger Sophus Vinterberg, som går en spännande höst till mötes där han räknar med att tillverka en hel del kostymer avsedda för såväl affärslivet som nyårsfesterna.

Sjölin har sammanlagt 17 butiker, varav 16 ägs av danska franchisetagare. Under de senaste åren har Sjölin haft en tillväxttakt om cirka 50 procent per år. En butik i Göteborg är också på planeringsstadiet och förväntas öppna under 2024, följt av Norge under 2025.

Sjölin har sedan 2013 försett den moderna och kvalitetsmedvetna mannen med skräddarsydda kostymer, och under 2024 öppnades den första butiken i Sverige i Malmö. Sjölin är i dag Danmarks största leverantör av skräddarsydda kläder för män. Läs mer på sjolinsuits.se

Tine Mikkelsen