Det er spesielt varme gensere som ender opp i kundenes handleposer for tiden. Foto: PR.

Energikrisen smitter over på moten: Fløyel hiter igjen

Når både kulden og krisen rammer, kler vi oss deretter. Fløyelsbukser er populære igjen, og salget av de myke og varme plaggene øker hos Mappstore med butikk i Oslo, Kristiansand og Arendal.

De ultramyke fløyelsbuksene var svært populære på 1970-tallet, da oljekrisen førte til lavere temperaturer i nordiske hjem. Nå er de tilbake, og etterspørselen har økt kraftig i år i Oslo.

– Fløyelsbukser er den store hiten i år, og det skyldes i stor grad at de holder godt på varmen. Det er nok flere som har skrudd ned termostaten litt hjemme, og da kan et par fløyelsbukser være redningen, sier butikksjef i Mappstore Oslo, Lisa Kaspersen.

Kundene kjøper varme klær

I en tid hvor krisen har bremset omsetningen generelt, merkes folks behov for å holde seg varme godt i butikken i Oslo. Det er spesielt varme gensere som ender opp i kundenes handleposer for tiden.

– I klesbutikkene våre har vi merket at kundene er litt mer forsiktige med å bruke penger. Men det er jo fortsatt behov for nye klær av og til, spesielt når årstidene skifter slik de gjør nå, sier Lisa Kaspersen, og legger til:

– Det er fløyelsbukser og ullgensere vi selger mest av for tiden. Mer enn vanlig.

Hos jeansmerket Marc Lauge, som leverer kordfløyelsbuksene til forretningen, merkes den økte etterspørselen veldig godt:

– Kordfløyel utgjorde rundt 60 prosent av salget innen bukser i vintermånedene på 70- og 80-tallet. Vi er ikke på det nivået ennå, men vi ser en enorm økning i interessen for fløyel og andre varme tekstiler, sier Gitte Lea Christensen, som er designsjef hos Marc Lauge.

– Vi regner med at 15-20 prosent av salget vårt vil bestå av kordfløyel denne vinteren, noe som er en enorm økning i forhold til de siste årene, hvor etterspørselen etter kordfløyel har vært marginal. Det er en interessant utvikling når vi ser det i lys av energikrisen, som også var det som drev etterspørselen etter kordfløyel på 1970-tallet, sier Gitte Lea Christensen.

Marc Lauge er et familieeid dansk motehus med mer enn 35 års erfaring. Med en spesielt stor ekspertise innen kvalitetsdenim, er Marc Lauge et anerkjent merke spesielt innen jeans i Skandinavia. Se mer på wwww.marc-lauge.dk