Grunnlegger Bernt Eldor. Foto: Eldor AS

Eldor slutter seg til Init som del av strategisk plan

Eldor AS og Eldor UK Ltd. blir med i det internasjonale konsernet Init som en del av Init Norway AS. Dette skjer som et ledd i en plan om vekst både for Eldor-selskapene og Init.

Norske Eldor AS og skotske Eldor UK Ltd. ble fjerde juli oppkjøpt av det internasjonale konsernet Init, som er en ledende leverandør av industriell IT- og automasjonstjenester. Eldor har spesialisert seg på kontroll- og sikkerhetssystemer, telekommunikasjon og industriell IT, og ble grunnlagt av Bernt Eldor og Jørund Sæten i 2006.

– Vi har etablert oss som en viktig aktør innen kontroll- og sikkerhetssystemer med en spesiell styrke når det gjelder å hjelpe virksomheter med å optimalisere systemene sine. Vi ønsker hele tiden å utvikle oss som virksomhet. Derfor er vi glade for å bli en del av Init. Det markerer en betydelig milepæl for Eldor, og det er et viktig strategisk skritt i vårt arbeid med å nå vår målsetning om fremtidig vekst, sier Børge Richard Kolstad, CEO i Eldor Holding.

Virksomhetene Kairos Technology og Blue Unit er ikke en del av oppkjøpet og vil fortsatt ligge under Eldor Holding.

Fortsetter som før

Eldor opprettholder sine nåværende aktiviteter, herunder arbeids- og prosjektmetoder. Samtidig fortsetter ledelsen med Gisle Ersdal og Carl Townsend som daglige ledere. Det vil heller ikke skje umiddelbare endringer i den daglige driften, der Eldors totalt 35 ansatte i Norge og Storbritannia blir værende på de respektive lokasjonene i Stavanger og Aberdeen.

– Vi har allerede de helt riktige medarbeiderne og den helt riktige spesialkompetansen i virksomheten vår. Det vi oppnår ved å bli en del av Init, er at vi blir en del av en stor internasjonal virksomhetsstruktur med et omfattende nettverk og ressurser som kan forbedre vårt tjenestetilbud til eksisterende kunder, og nå ut til et bredere marked. Vår samlede ekspertise vil utvilsomt bringe inn nye og innovative løsninger til energisektoren, sier Børge Richard Kolstad.

Internasjonalt samarbeid

Med oppkjøpet av Eldor styrker Init sitt tilbud til energiindustrien og utvider samtidig tilstedeværelsen i Norge og Skottland. Med oppkjøpet av Eldor har Init nå rundt 690 medarbeidere fordelt på lokasjoner i Danmark, Sverige, Norge, Nord-Makedonia, Serbia, Spania, Irland og Storbritannia.

– Eldor kommer inn med en betydelig erfaring og spesialkunnskap innen kontroll- og sikkerhetssystemer, noe som komplementerer vår eksisterende kompetanse perfekt. Vi ser frem til et tett samarbeid med Eldors talentfulle team for å drive innovasjon og levere eksepsjonelle tjenester til kundene våre i energisektoren. Vi er stolte over ha dem om bord, sier Alexander Risøy, administrerende direktør for Init Norway.

Eldor AS er et ingeniørselskap fra Stavanger som hovedsakelig opererer i olje- og gassmarkedet. De er eksperter i grensesnittet mellom ingeniørvirksomhet og automasjons- og telekommunikasjonssystemer samt integrert drift. Eldor har kontorer i Norge og Storbritannia. www.eldor.no

Børge Richard Kolstad

CEO, Eldor Holding +47 905 58 833