Yrkesskader er ofte forbundet med håndverkere og hardt fysisk arbeid. Imidlertid har forskere slått fast at mennesker som sitter i mange timer foran en dataskjerm, også opplever smerter og kan pådra seg yrkesskader. Foto: Contour Design Nordic

Effektivitet og ergonomi på arbeidsplassen: Contour Design lanserer nye datamus

Contour Design lanserer ny produktserie i innovativt design. Den kjente RollerMouse har blitt re-utviklet og har fått selskap av et helt nytt produkt, SliderMouse. Visjonen er å bringe ergonomi til neste nivå og derved forebygge yrkesskader, til gagn for tusenvis av skandinaviske kontorarbeidere.

Contour Design, som er markedsleder innen utvikling og salg av ergonomiske dataløsninger, lanserer nå to nyutviklede datamus på markedet. SliderMouse Pro og RollerMouse Pro er utviklet og designet basert på ergonomiske premisser. De understøtter kroppens naturlige holdning gjennom reduksjon av grep og navigasjon fra sentral posisjon. Derved gjør de det mulig for folk å endre arbeidsvaner og få et sunt og effektivt arbeidsmiljø.

– Vi mener at mennesker trenger best mulige arbeidsverktøy for å kunne være den beste og mest produktive versjonen av seg selv. Derfor satser vi nå på forebygging av skrivebordsrelaterte belastninger ved å ta datamus til neste nivå. Fokuset er på riktige arbeidsstillinger og samtidig et stilig produkt i rent design. Bruk av spesialutviklede verktøy skal fremme velvære og profesjonalitet. Verktøyene skal ikke kun være en foranstaltning for medarbeidere som har fått skader. Vi ønsker at man skal ta et aktivt valg ved å optimalisere og forebygge, forklarer Kenneth Nielsen, administrerende direktør i Contour Design.

Bevegelsesfrihet

Yrkesskader er ofte forbundet med håndverkere og hardt fysisk arbeid. Imidlertid har forskere slått fast at mennesker som sitter i mange timer foran en dataskjerm, også opplever smerter og kan pådra seg yrkesskader. Mens SliderMouse er et helt nyutviklet produkt, er RollerMouse Pro en videreutvikling av populære RollerMouse.

Ansatte og bedrifter påføres hvert år enorme kostnader på grunn av arbeidsrelaterte skader som ofte blir kroniske. Skadene rammer stadig flere yrkesgrupper hvor mesteparten av dagen i vår tid tilbringes foran en datamaskin. Derfor kaster vi oss nå hodestups inn i kampen for å motvirke dette. Vi øker synligheten av ergonomisk designede input-enheter gjennom bredere distribusjonstilgang med det formål å forebygge skader, forklarer Kenneth Nielsen.

Kjernen i Contour Designs produkter er Central Pointing Device, en ergonomisk måte å jobbe på som gir større bevegelsesfrihet og optimaliserer kroppens arbeidsstillinger. Med de nye produktene tar selskapet skrittet videre innen ergonomi og kombinerer komfort med skandinavisk design som sørger for et rent og stilistisk utseende.

– Vi har gjort det til vår misjon å innkorporere skandinaviske designtradisjoner i våre nye produkter, som kombinerer høy funksjonalitet med stilrent design. Vi har gjort det mulig å tilpasse designet etter individuelle preferanser slik at brukerne kan matche sine fysiske behov med stilistiske ønsker, forklarer Kenneth Nielsen.

Nordisk design av resirkulert plast

For å understøtte Contour Designs ønske om en lys fremtid, er all hardplast i både SliderMouse og RollerMouse laget av 100 prosent resirkulert plast. Produktene er designet for å tåle å bli brukt i mange timer hver dag i mange år fremover. På den måten er det lagt vekt på å forhindre at produktene blir en del av bruk-og-kast-kulturen som påvirker miljøet vårt negativt.

– Det handler om å redusere CO2-utslipp ved å forlenge produktenes levetid. Vi går foran i kampen og tenker sirkulær bærekraft inn i ergonomisk korrekte elektronikkprodukter. På den måten satser vi på bærekraft både for medarbeiderne og for miljøet, sier Kenneth Nielsen.

SliderMouse Pro og RollerMouse Pro ble tilgjengelige 25. oktober.

Faktaboks:

SliderMouse Pro

• Naturlig kroppsholdning ved reduksjon av gripebevegelser.
  • Finger- og håndstillingsvariasjon.
  • Navigasjon av markøren fra nøytral, sentral posisjon.
  • Bred og flat slidebar slik at fingrene plasseres naturlig og man unngår unaturlige bevegelser.
  • Stort scrollhjul betyr jevn opplevelse over skjermen.
  • Designet for tastatur slik at man ikke må strekke, vri eller spenne seg unaturlig.

RollerMouse Pro

• Naturlig kroppsholdning ved reduksjon av gripebevegelser.
  • Finger- og håndstillingsvariasjon.
  • Forbedret håndleddstilling.
  • Navigasjon av markøren fra nøytral, sentral posisjon.
  • Kontroll over rollerbaren, programmerbare knapper og scrollhjul fra samme stilling.

Contour Design Nordic A/S er en del av den globale virksomheten Contour Design Inc., som er markedsledende innen forskning, utvikling og design av ergonomiske datamus. Les mer på www.contourdesign.dk

Kenneth Nielsen

CEO, Contour Design Nordic A/S (+45) 24 83 17 70