Med de nya produkterna tar företaget nästa steg inom ergonomi och kombinerar den med komfort och skandinavisk design för att säkra ett avskalat och stilrent utseende. Foto: Contour Design Nordic

Effektivitet och ergonomi på arbetsplatsen: Contour Design lanserar nya datormöss

Contour Design lanserar en ny produktlinje med en innovativ design. Den berömda RollerMouse har åter igen utvecklats och fått sällskap av en helt ny produkt med namnet SliderMouse. Visionen är att ta ergonomin till nästa nivå och därmed förebygga arbetsskador för tusentals kontorsarbetare.

Contour Design som är marknadsledande inom utveckling och försäljning av ergonomiska datalösningar skickar nu ut två nyutvecklade datormöss på gatan. SliderMouse Pro och RollerMouse Pro har utvecklats och utformats på ett ergonomiskt sätt. De stödjer kroppens naturliga hållning genom ett minskat grepp och en navigering från en central position och därmed kan man ändra sina gamla vanor för en hälsosam och effektiv arbetsmiljö.

– Vi anser att man måste ha de bästa arbetsredskapen för att kunna bli den bästa och mest produktiva versionen av sig själv. Därför ökar vi nu tempot i syfte att förhindra skrivbordsrelaterade belastningsskador och ta ergonomin till nästa nivå. Fokuset ligger på en korrekt arbetsställning samtidigt som vi tillverkar produkterna med en avskalad design. Användningen av specialutvecklade redskap ska utstråla välbefinnande och professionalism. Det ska inte vara en åtgärd för dem som redan har fått skador. Vi vill dit - där man tar ett aktivt val för att optimera och förebygga skador, säger Kenneth Nielsen som är VD för Contour Design.

Rörelsefrihet

Arbetsskador förknippas ofta med hantverkare som har tunga, fysiska arbeten, men forskare har fastställt att personer som sitter många timmar framför en dator också upplever smärtor och kan drabbas av arbetsskador. Medan SliderMouse är en helt nyutvecklad produkt så är RollerMouse Pro en vidareutveckling av den populära RollerMouse.

Medarbetare och företag drabbas varje år av enorma kostnader på grund av arbetsrelaterade skador som ofta är kroniska. Det påverkar också i allt högre grad kreatörer och kontorsarbetare som tillbringar större delen av sin tid framför en dator. Vi inleder nu kampen för att öka synligheten av ergonomiskt utformade enheter genom en bredare distributionsstrategi i syfte att förhindra skador, förklarar Kenneth Nielsen.

Kärnan i Contour Designs produkter är Central Pointing Device. Det är en ergonomisk arbetsmetod som ger större rörelsefrihet och optimerar kroppshållningen. Med de nya produkterna tar företaget nästa steg inom ergonomi och kombinerar den med komfort och skandinavisk design för att säkra ett avskalat och stilrent utseende.

– Vi har gjort det till ett uppdrag att införliva skandinaviska designtraditioner i våra nya produkter och kombinera hög funktionalitet med avskalad design. Vi har gjort det möjligt att anpassa designen enligt individuella preferenser för att användarna ska kunna matcha sina fysiska behov med stilistiska önskemål, förklarar Kenneth Nielsen.

Nordisk design av återvunnen plast

För att stödja Contour Designs önskan om en ljusare framtid har all hårdplast i både SliderMouse och RollerMouse tillverkats av 100 procent återvunnen plast. Produkterna har designats till att tåla många brukstimmar varje dag under många år och på så sätt förhindrar man att produkterna blir en del av bortkastningskulturen som påverkar vår miljö negativt.

– Det handlar om att öka graden av CO2-besparingar och samtidigt ta hänsyn till produkternas livslängd. Vi ligger i framkant när det gäller att ta hänsyn till cirkulär hållbarhet för ergonomiskt korrekta elektronikprodukter. Därmed tänker vi både på hållbarhet för medarbetarna och miljön, säger Kenneth Nielsen.

SliderMouse Pro och RollerMouse Pro släpptes den 25 oktober.

Faktabox:

SliderMouse Pro

• Naturlig kroppshållning genom minskat grepp.
  • Variation av finger- och handposition.
  • Navigering av markören från ett neutralt, centralt läge.
  • Bred och platt slidebar så fingrarna placeras naturligt och man slipper onaturliga rörelser.
  • Stort rullhjul för en jämnare upplevelse över skärmen.
  • Utformad för tangentbord med innebörden att man inte behöver sträcka, vrida eller spänna sig på ett onaturligt sätt.

RollerMouse Pro

• Naturlig kroppshållning genom minskat grepp.
  • Variation av finger- och handposition.
  • Förbättrad handledsposition.
  • Navigering av markören från ett neutralt, centralt läge.
  • Kontroll över rullstång, programmerbara knappar och rullhjul från samma position.

Contour Design Nordic A/S är en del av det globala företaget Contour Design Inc. som är marknadsledande inom forskning, utveckling och design av ergonomiska datormöss. Läs mer på www.contourdesign.dk

Kenneth Nielsen

CEO, Contour Design Nordic A/S (+45) 24 83 17 70