Å jobbe med CSR er en gjennomgående ambisjon og strategi for oss. Med utviklingen av EPD-en har vi tatt oppgaven til neste nivå og kan dokumentere svart på hvitt at vi jobber seriøst med bærekraft, uttaler Tore Langen, Nasjonal Salgssjef hos Designa

Designa er den første kjøkkenleverandøren i Norge som kan dokumentere et kjøkkens klimaavtrykk med en EPD

Designa har, som første kjøkkenvirksomhet i Norge, utarbeidet EPD (Environmental Product Declaration) og LCA for løsningene sine. Slik dokumentasjon er veldig viktig også for kjøkkenbransjen, forteller kjøkkenleverandøren.

Faktorer som for eksempel levetid og mulighet for gjenbruk, transport til og fra byggeplassen og utslipp av CO2 under produksjonen av materialer er bare noen av de mange delelementene aktører i den norske byggebransjen må forholde seg til før og under et byggeprosjekt. Selv den minste skrue, etasjeskiller av betong og valget av kjøkkenløsning i en bygning teller med når byggets miljøavtrykk skal beregnes.

Dette er man klar over hos Designa. Derfor kan selskapet, som første kjøkkenleverandør i landet, tilby en miljøvaredeklarasjon – Environmental Product Declaration / EPD – for inventarene sine. Miljøvaredeklarasjonen er utarbeidet av Teknologisk Institut i Danmark og har som formål å dokumentere en kjøkkenløsnings miljøavtrykk basert på et bredt spekter av parametere, inkludert blant annet produkt, prosess og transport.

– Å jobbe med CSR er en gjennomgående ambisjon og strategi for oss. Med utviklingen av EPD-en har vi tatt dette til neste nivå og kan nå dokumentere svart på hvitt at vi jobber seriøst og faktabasert med bærekraft og samfunnsansvar, sier Tore Langen, Nasjonal Salgssjef Proff hos Designa.

Arbeidet med å utarbeide miljøvaredeklarasjonen har pågått lenge. Alle ledd i verdikjeden har måttet kartlegges og dokumenteres grundig og ned til minste detalj. Derfor er det en stor glede at Designas salgsmedarbeidere nå kan ta i bruk EPD-en aktivt i sitt daglige arbeid.

– Vi ser at det er økende fokus på miljø og klima, i tillegg til produktsikkerhet og kvalitet, hos kundene våre. Derfor stiller vi store krav til både vår egen virksomhets drift og til våre leverandører og samarbeidspartnere. Med EPD-en i hånden er vi nå enda bedre rustet når vi skal fortelle om arbeidet vårt med bærekraft, sier Synnøve Frotjold, som er Daglig leder av Designa Bergen.

Bærekraft og dokumentasjon åpner nye dører

Miljø, klima og bærekraft har blitt en integrert del av hverdagen vår. Ikke minst i byggebransjen, hvor det er lagt opp til en ny grønn agenda for fremtidens byggeprosjekter, med større krav til bærekraft og miljøvennlige materialer og byggemetoder enn tidligere. Siden Designa er den første norske kjøkkenleverandøren som tilbyr EPD og LCA, har selskapet nå enda et konkurransefortrinn i bedriftsmarkedet.

– Miljøvaredeklarasjonen gjør det mulig for oss å delta i og bidra konstruktivt til byggeprosjekter hvor det er spesielt fokus på klimaavtrykk og dokumentasjon av dette. I tiden fremover vil EPD være et viktig redskap for oss i vår dialog med spesielt bedriftskunder,forteller Tore Langen.

Dokumentasjonen er en viktig grunn til at totalentreprenørene fra Strand AS har valgt Designa som leverandør for byggeprosjektene sine.

– Når Strand AS skal velge leverandører, er seriøsitet, tillit og god service helt avgjørende. Strand AS har ansvar for en rekke bygg som forutsetter overholdelse av BREEAM-kravene. Det innebærer at valgte leverandørers leveranser og produkter også må oppfylle BREEAM-kravene, og at valgte leverandører kan dokumentere produktene de leverer med godkjent EPD, sier prosjektleder i Strand AS, Ronny Fjeldsbø. Han legger til:

– Alle disse kriteriene oppfyller Designa. Strand AS har brukt Designa på flere prosjekter, og vi har bare gode erfaringer med Designa som leverandør av kjøkkenløsninger.

Faktaboks:

• Designas miljøvaredeklarasjon er en såkalt bransje-EPD. Den er basert på en livsløpsanalyse (LCA) av et kilo kjøkken på grunnlag av 18 av de mest solgte Designa kjøkkenkomponentene. Med denne metoden har man funnet frem til et representativt gjennomsnitt av virksomhetens kjøkkenløsninger, som kan skaleres i henhold til prosjektets størrelse og kundens ønsker.
  • Designa kjøkken tilbyr et bredt utvalg av FSC® -sertifiserte benkeplater. Sertifiseringen garanterer at det ikke felles flere trær enn skogen selv kan reprodusere, og at lokalbefolkningen som er involvert får opplæring, sikkerhetsutstyr og en lønn det er mulig å leve av.
  • Alle deler, inkludert skap, er produsert av sponplater som består av mer enn 90 prosent resirkulert materiale.

Designa har siden 1992 produsert kjøkken, bad og skyvedører i Kjellerup i Danmark med fokus på godt håndverk, finish og de små detaljene. Kjøkkenkjeden med +50 butikker brenner for å skape en trygg opplevelse med det lille ekstra – fra de første kjøkkenideene noteres ned på papir til første måltid er servert. Alltid en ekstra innsats. Les mer på designa.no

Tore Langen

Nasjonal Salgssjef Proff, Designa (+47) 901 87 002