Danska Carmo A/S och svenska Forsstrom HF inleder ett samarbete kring utveckling och försäljning av högfrekventa (HF) svetsmaskiner. Det första resultatet av samarbetet er en ny version av svetsmaskinen CP9 från Carmos HF. Foto: Carmo A/S

Carmo och Forsstrom går samman och lanserar uppgraderad svetsmaskin

Den danska tillverkaren av formgjutna medicinska och industriella komponenter Carmo A/S och den svenska maskintillverkaren Forsstrom HF inleder ett samarbete kring utveckling och försäljning av högfrekventa (HF) svetsmaskiner. Det första resultatet av samarbetet – en ny version av svetsmaskinen CP9 från Carmos HF - lanseras på R+T-mässan i februari i Stuttgart.

Danska Carmo A/S och svenska Forsstrom HF har arbetat tillsammans i årtionden och rekommenderat varandras produkter för sina respektive kunder. Nu är kopplingen mellan dem så officiell att de två företagen har tecknat ett partneravtal för utveckling, produktion, försäljning och service av Carmos HF svetsmaskiner.

– Forsstrom och Carmo har mycket goda kunskaper om varandra som sträcker sig många år tillbaka i tiden. Representanter för våra båda företag träffas ofta på mässor och det har alltid funnits en bra kemi och många möjligheter för samarbete. Så det var mer än vettigt att ta steget fullt ut med ett reellt utvecklingsprojekt och handelsavtal, säger Carmos VD Claus Ishøy.

Forsstrom har redan arbetat under flera omgångar med utveckling och eftermontering av svetsmaskinerna Carmos HF. Det är däremot först med samarbetet som dessa utvecklingsprojekt nu kommer att sättas i serieproduktion och bli tillgängliga för en större marknad.

– Vi vill skapa en närmare kontakt med våra kunder och vara deras favorit one-stop-shop som de kan få alla sina maskiner från. Med tillägget av maskinerna från Carmo i sortimentet täcker vi ett helt nytt affärsområde och är ett steg närmare målet, säger Robert Forsström, COO hos Forsstrom.

Tillägget av erfarenhet och kunskap

Inledningsvis innebär avtalet en vidareutveckling av Carmos mest populära högfrekventa svetsmaskiner CP9 och CP8.

– Forsstrom har stor expertis inom högfrekvent svetsning och samtidigt en lång erfarenhet av våra maskiner. Det innebär att de har en unik kunskap för vidareutveckling av maskinerna. Denna optimering kommer att vara till stor nytta för våra kunder när de får tillgång till de uppdaterade versionerna, säger Claus Ishøy.

Forsstrom har försäljningsagenter i flera länder och de kommer att ansvara för försäljning och service av de högfrekventa svetsmaskinerna som skräddarsytts för svetsning av medicinska och industriella komponenter från Carmo. Det gläder medarbetarna hos Carmo som ser många möjligheter av att lägga till Forsstroms erfarenhet och kunskap till företagets utvecklings- och försäljningsarbete.

– Vi ser stora möjligheter i att samarbeta med Forsstrom. De är ett välrenommerat märke som är kända för hög kvalitet. Samarbetet ger oss tillgång till deras unika kompetens och det kommer att ta våra högfrekventa svetsmaskiner till nästa nivå och öppna upp en ny marknad för oss genom deras välutvecklade försäljningskanaler, säger Claus Ishøy.

På mässa med nytt partnerskap och uppdaterad maskin

De uppdaterade högfrekventa svetsmaskinerna får båda företagens logotyper och är en del av Forsstroms arbete av att skapa en mer komplett portfölj för sina kunder. Därför ser Forsstrom också fram emot att visa upp möjligheterna med det nya partnerskapet när de deltar på R+T-mässan i Stuttgart mellan den 19 och 23 februari. Där ska man lansera en helt ny generation den högfrekventa svetsmaskinen CP9 från Carmo. CP9 har uppgraderats på så sätt att den är betydligt enklare att använda och samtidigt lättare att serva och underhålla.

Robert Forsström

COO, Forsström HF +46 705 51 46 30