Korrekt valda färger kan skapa lugn, skärpa fokus och ge ökad kreativitet. Med utgångspunkt i det så landar nu en innovativ färgkarta i Flüggers butiker. Färgkartan bygger på mentalt välbefinnande och stämningen som färger kan skapa i ett rum.

72 nya färger ska öka det psykiska välbefinnandet

Korrekt valda färger kan skapa lugn, skärpa fokus och ge ökad kreativitet. Med utgångspunkt i det så landar nu en innovativt färgkarta i Flüggers butiker. Färgkartan bygger på mentalt välbefinnande och stämningen som färger kan skapa i ett rum. Färgerna har valts ut i samarbete med Pej Gruppen som forskar i nutida megatrender.

Vilken stämning vill du skapa i rummet som du ska måla? Det är frågan som Flügger kunder ställs inför i framtiden när de besöker en Flüggerbutik för att få inspiration och köpa färg till framtida gör-det-själv-projekt.

Samtidigt är färgkartan också en inspiration för den professionella målaren som ska vägleda sina kunder om färgval för både privata hem och kontorsmiljöer.

– Färgkartan baseras på megatrenden som säger att vi behöver koppla bort från en instabil värld. Vi vet att färger påverkar oss mycket. De påverkar exempelvis vår koncentrationsförmåga, hur bra vi är på att slappna av, vara kreativa och helt enkelt prata med andra människor.” säger Sune Schnack, VD för Flügger. Han utvecklar:

Historiskt sett är det ett förhållningssätt som få har tänkt på när de skulle välja färger för hemmet, kontoret eller sådant som ett bibliotek. Så jag är glad och stolt över att vi bidrar till att lösa det.

Vi vill ha fler färger på väggarna – och de får gärna lysa upp

I Flüggers butiker ses en utveckling som går bort från att välja en enda färg för ett rum eller måla en hel vägg i samma färg. Många väljer istället att kombinera olika färger. I samband med detta är det en utmaning att få färgerna att harmonisera med varandra för ett enhetligt uttryck och rätt stämning.

Hos Pej Gruppen har VD Louise Kongsholm tittat djupt ned i de nutida trenderna både i Skandinavien och internationellt. Det är dessa observationer som också har hjälpt till att utforma färgkartan.

– Vi rör oss i riktningen mot mer färg. Och mot att kombinera flera färger i samma hus och rum. Vi ser alltfler väggar som målas. Samtidigt som köken får färg och stora möbler lyser upp. Vi har inte blivit helt färgtokiga. Vi använder färger på ett kontrollerat sätt: vi är pragmatiska skandinaver, säger Louise Kongsholm.

Vill man använda flera olika färger så hjälper färgkartan gör-det-själv-sugna personer på god väg. Detta utvecklar Julie Nørring som är Color Manager hos Flügger med:

– Det är vanligtvis inte enkelt att kombinera färger. Särskilt inte om man vill skapa en alldeles speciell stämning i rummet. Därför har vi delat in färgerna i 18 'harmonier' med fyra färger som harmoniserar särskilt bra med varandra. Och om de 72 färgerna inte räcker till så har vi alltid vårt sortiment med mer än 900 färger som våra medarbetare kan ge många bra tips om, säger Julie Nørring.

Färgkartan finns i alla Flüggerbutiker i Danmark, Norge, Sverige, Island, Litauen och Polen. Läs mer om färgkartan från Flügger .

Fakta om färgkartan

Färgkartan innehåller 72 färger som delats upp i 18 harmonier och fyra ”moods”:

• Positive: 20 färger som är bra i rum med sociala eller kreativa funktioner.
  • Calming: 20 färger som är bra i rum som ska ge sinnesro och få oss växla ned.
  • Performance: Används i rum för att skärpa vårt fokus och öka vår motivation. Som exempelvis i hemmakontoret.
  • Reflective: Mysig atmosfär för kontemplation med ökad närvaro.

Cay Bond, Analyst of social culturelle movements / trend- och kulturanalytiker och författare till flera böcker:

”Trenden just nu är att svenskarna lägger mycket energi på inredning och att skapa förnyelse. Generellt kan man säga att mycket har förändrats under pandemin och svenskarna har i viss mån omvärderat sin existens. Därför har boendet och hemmet hamnat mycket mer i fokus. Jag tror däremot inte att det förnyade intresset för hemmet och färgerna beror på pandemin som sådan. Däremot tror jag att det handlar om att vi har vidgat våra vyer. Vi har inspirerats mer av resten av världen som länge har använt starkare färger i sina hem.”

”De sociala trenderna just nu kännetecknas av att vi överger den färglösa trenden och börjar generellt sett använda mycket mer färger. Vi har ofta tenderat att vara väldigt konservativa. Fast vi ser nu, att vi i vårt sökande efter ett personligt uttryck blir alltmer djärva i vår inredning och vårt färgval som ju är ett uttryck för att vi vill visa upp vår unika karaktär.”

”Det är också värt att notera att det i Sverige är en generationsfråga. De yngre generationerna tycker generellt mer om att experimentera i sina nya hem och provar oftare andra alternativ än de äldre generationerna.”

Flügger Group A/S producerar och marknadsför ett koordinerat sortiment av produkter för byggmålning, träskydd, spackling, tapetsering och tillbehör åt målarbranschen i Skandinavien, Island, Östeuropa och Kina. De primära målgrupperna är professionella målare och konsumenter som uppskattar bra hantverkarkvalitet. Se mer info på www.flugger.se.

Casper Paggio Hansson Felt

Communications & Culture Manager, Flügger Group A/S PR & kommunikation +45 27 53 28 99