Educatius Sverige presenterar Aiducatius Creativity Internship för svenska utbytesstudenter i Kartong, Gambia

Press release -

Göteborg, 30 november - Utbilda, inspirera och skapa förändring. Educatius Sverige, en global ledare inom utbytesprogram för svenska studenter, lanserar Aiducatius Creativity Internship på St Martin's School i Kartong, Gambia. Denna unika möjlighet, i samarbete med moderbolaget Educatius, understryker organisationens åtagande att främja en positiv global påverkan genom utbildningserfarenheter.

Skapa en livslång påverkan genom utbyten

Varje år bidrar varje svensk student som deltar på ett Educatius Sverige utbytesprogram indirekt med stöd till Aiducatius program. Aiducatius har gett stöd till St. Martin's School sedan 2009.

Aiducatius Creativity Internship 2023, som lanseras den 1 december, ger en unik möjlighet för internationella utbytesstudenter, alumner, lärare och lokala samordnare för Educatius Sverige high school program utomlands att gå ett steg längre - att bidra med sina talanger till ett meningsfullt projekt.

Skapa kontakter genom konstens universella språk

Detta innovativa praktikprogram syftar till att främja kulturella kontakter genom konstens universella språk. Konstnärliga uttryck har den oöverträffade kraften att förena individer från hela världen, och det är precis vad Aiducatius Creativity Internship strävar efter att åstadkomma.

Gambia ligger på den västafrikanska kusten och har en stark tillväxt inom den visuella konstscenen. Denna praktikplats ger praktikdeltagarna en enastående möjlighet att utbyta kreativa idéer med studenter från en mångfaldig kultur.

En unik möjlighet för studenter och alumner

Praktiken kommer att ge vinnarna av tävlingen en inblick i ett levande och vänligt samhälle samtidigt som det ger en plattform för konstnärligt samarbete. Under den två veckor långa praktiken i juni 2024, kommer de fyra utvalda deltagarna att utbyta konstnärliga färdigheter och konst med elever och lärare på St Martin's School.

De utvalda tonåringarna kommer att följas av en lärare och en lokal samordnare från Educatius Sverige och Educatius globala nätverk, vilket säkerställer en stödjande och pedagogisk miljö. Tillsammans kommer eleverna och deras ledare att ge sig ut på ett enastående konstnärligt äventyr, ta till sig nya perspektiv och utvidga sina kreativa horisonter.

Tävlingen 2023 kommer att öppna globalt den 1 december och ta emot ansökningar fram till den 31 december.

Categories

Med 20 års erfarenhet och kontor i 22 länder är Educatius den största organisationen som ägnar sig åt akademiska utbytesprogram utomlands. Varje år ser Educatius till att över 8 000 internationella studenter från 60 länder deltar i gymnasieprogram i USA, Storbritannien, Irland, Europa, Australien och Kanada, samt att värdfamiljer och våra partners får enastående erfarenheter. Dessutom bidrar Educatius till att förbättra tillgången till utbildning genom sitt stöd till Aiducatius, som gynnar studenter i Tanzania, Gambia, Brasilien och Ecuador.

Unlock the world. Study abroad.

As a leading provider of international exchange programs, Educatius boasts 20 years of experience and is the largest organization dedicated to academic high school programs abroad.

Educatius

Kungsportsavenyen 32