Den ledende utvekslingsorganisasjonen, Explorius, endrer navn til Educatius Nordic

FOR IMMEDIATE RELEASE

Oslo, 27.11, 2023 - Educatius Nordic, tidligere kjent som Explorius, Norden's fremste utvekslingsorganisasjon for ungdom på vidregående nivå, kunngjør stolt sitt nye navn. Denne strategiske endringen markerer en dypere forbindelse med Educatius, verdens største organisasjon for utvekslingsprogrammer på high school.

I en årrekke har Explorius hjulpet utallige nordiske ungdommer til å reise ut på utvekslingsopphold på videregående skoler over hele verden. Nå lanserer Explorius en ny identitet som Educatius Nordic. Organisasjonens forpliktelse til å yte eksepsjonell service og støtte til nordiske utvekslingsstudenter forblir uendret, dette gjelder også den opprinnelige avreisegarantien. Denne garantien sikrer at studenter med Educatius alltid vil ha mulighet til å delta i utvekslingsprogrammet sitt i utlandet, uavhengig av eventuelle hendelser i verden.

Educatius skiller seg ut ved å drive egne high school-programmer på ettertraktede destinasjoner for nordiske tenåringer, blant annet USA, Australia, Storbritannia, New Zealand, Spania, Italia, Frankrike og Tyskland. Den globale organisasjonen, som har hovedkontor i Göteborg, rekrutterer og veileder årlig 8000 elever fra over 50 land til sine programmer, og skaper en sømløs reise fra drøm til virkelighet. I Sverige driver Educatius, tidligere kjent som Explorius, også et innkommende utvekslingsprogram som tar imot internasjonale studenter som ønsker å oppleve skole, kultur og familieliv i Sverige.

"Vi kunne ikke vært mer begeistret for å forene varemerket vårt for våre nordiske studenter", sier John Cedergårdh, administrerende direktør i Educatius. "Denne nye merkevaren omfavner ikke bare arven vår, men ser også frem mot den dyptgripende innvirkningen programdeltakerne våre vil ha på verden."

Utenfor klasserommet er Educatius opptatt av å gjøre en positiv forskjell gjennom sine utvekslingsprogrammer. Å gjøre utdanning mulig for flere og være en katalysator for studenters suksess har vært en del av Educatius' DNA siden oppstarten for 20 år siden. Selskapet har allerede en egen stiftelse, Aiducatius, som arbeider for å lette tilgangen til utdanning i utviklingsland. Og i mars 2024 lanseres også et fond - Educatius Community Impact Fund - som fremhever ideer og løsninger fra utvekslingsstudentene selv som bidrar til en positiv samfunnsutvikling.

"Unge mennesker ønsker å gjøre en forskjell og påvirke samfunnet. Med dette fondet håper vi å muliggjøre og gjennomføre flere av ideene deres", avslutter Cedergårdh.

Educatius Nordic, tidligere Explorius, er fortsatt opptatt av å skape livsforandrende opplevelser for nordiske ungdommer og påvirke verden i en positiv retning.

Med 20 års erfaring og kontorer i 22 land er Educatius den største organisasjonen for akademiske utvekslingsprogrammer i utlandet. Hvert år sørger Educatius for at over 8 000 internasjonale studenter fra 60 land deltar på high school-programmer i USA, Storbritannia, Irland, Europa, Australia og Canada, og at vertsfamiliene og partnerne våre får en enestående opplevelse. I tillegg bidrar Educatius til å forbedre tilgangen til utdanning gjennom sin støtte til Aiducatius, som kommer studenter i Tanzania, Gambia, Brasil og Ecuador til gode.