Virtuelle konsultationer giver større fleksibilitet for patienterne

Virtuelle konsultationer giver mulighed for at sikre patienterne et mere fleksibelt tilbud, når det drejer sig om konsultationer. Derfor bliver samtaler via en skærm nu et fast tilbud til Odense Universitetshospitals endometriose patienter. Det er virksomheden Sundhedsekspressen, som har hjulpet Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D i gang.

I fremtiden vil patienter på landets sygehuse i højere grad selv være med til af definere, hvornår de har behov for kontakt med det sundhedsfaglige personale på hospitalet. Og netop dette tilbud kan Odense Universitetshospital nu give patienterne på Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D. Pia Dybdal er oversygeplejerske på Afdeling D og hun er sikker på, at de virtuelle konsultationer gør det nemmere for mange af patienterne:

-Vi oplever, at flere af vores patienter ønsker mere medbestemmelse i forhold til deres behandling. Samtidig er en hel del af patienterne jo også vant til at bruge computer og smartphones. Derfor kan de have stor glæde af de virtuelle konsultationer til enten at supplere eller erstatte fremmøde. Vi tror, at de virtuelle konsultationer kan være med til at gøre tingene nemmere for vores patienter, og derfor har vi haft et ønske om at komme hurtigt i gang.

Afdeling D har fået hjælp fra virksomheden Sundhedsekspressen. Sammen har de lavet et set-up, hvor fem sygeplejersker og fire læger i løbet af to dage er blevet klædt på til selv at gennemføre virtuelle konsultationer. Teamet oplærer efterfølgende andre kolleger i ’virtuelle konsultationer’ og umiddelbart herefter vil patienterne kunne få glæde af det nye tilbud.

Konsultationen kan foregå hjemmefra

Mange endometriose patienter har typisk en hel del ambulante besøg op hospitalet, og antallet af patienter med sygdommen er voksende.

- De virtuelle konsultationer kan være med til at skabe bedre sammenhængende forløb for vores endometriose patienter, som uden tvivl vil have gavn af, at flere og flere konsultationer kan foregå hjemmefra. Sygdommen er meget forskellig fra patient til patient. For nogle vil det være en lettelse at spare en anstrengende tur på landevejen. For andre vil det betyde meget, at de i højere grad kan undgå at tage fri fra jobbet for at skulle en tur til hospitalet, fortæller Bjarne Rønde Kristensen, ledende overlæge, Gynækologisk Obstetrisk Afdeling D på Odense Universitetshospital.

Fra lynimplementering til direkte drift

Det kan betale sig at yde en ekstra indsats for at bane vejen for, at potentialet i de velfærdsteknologiske løsninger indfries.

- Den praktiske brug og medarbejdernes accept af teknologien er ofte de største barrierer for ibrugtagning. Derfor har ledelsen på Afdeling D og afdelingens endometriose-team i samarbejde med klinikere og Sundhedsekspressen planlagt og gennemført en agil lynimplementeringsproces af videosamtaler, forklarer Else-Marie Lønvig, adm. direktør i Sundhedsekspressen.

- Patienterne blev, til stor tilfredshed, allerede involveret i samtaler over video i teamets træningsfase. Det bevirkede, at en eventuel modstand for at komme i gang hos klinikere og patienter hurtigt blev overvundet. Videosamtaler kunne derfor ubesværet gå direkte i drift, slutter Else-Marie Lønvig.

Læs mere på www.welfaretech.dk

• skærmbesøg