Procesbevillingsnævnet har afvist at give tilladelse til, at sagen mellem Sara Omar og Parwani og Marzouk kommer til Højesteret

Den 5. april bekræftede Østre landsret at Sara Omar var berettiget til at forbyde Manyar Parwani og Omar Marzouk at offentliggøre de optagelser af hende, som Manyar Parwani havde foretaget som en del af et dokumentarfilmprojekt.

Landsrettens begrundelse herfor var konkret, nemlig at den brug, som Marzouk og Parwani i forskellige medier og tillige under sagen havde tilkendegivet at ville gøre af filmoptagelserne, måtte anses for at være i klar modstrid med de forudsætninger, under hvilke Sara Omar havde indvilliget i at deltage i dokumentarfilmen, og at det måtte antages, at den påtænkte brug ville krænke hende groft og skade hendes omdømme i offentligheden.

Både Manyar Parwani og Omar Marzouk har ønsket at indbringe denne afgørelse for Højesteret, og har anmodet Procesbevillingsnævnet om tilladelse hertil. En sådan tilladelse kan kun gives, hvis sagen vedrører spørgsmål af principiel karakter.

Procesbevillingsnævnet har på et møde den 16. august afgjort, at der ikke kan gives tilladelse, da sagen ikke vedrører spørgsmål af principiel karakter.

Landsrettens kendelse er dermed endelig, dog således, at Sara Omar skal anlægge en sag mod Parwani og Marzouk med påstand om, at de ikke er berettigede til at offentliggøre optagelserne, blandt andet med henblik på at få rettens afgørelse på, at den sikkerhed, Sara Omar har måttet stille i forbindelse med nedlæggelsen af forbuddet, kan frigives.

Denne sag er anlagt, og verserer nu for retten på Frederiksberg. Under denne sag har Sara Omar taget forbehold om også at nedlægge påstand om betaling af erstatning for den skade, Sara Omar har lidt, som følge af Parwani’s og Marzouk’s handlinger og udtalelser.

Sara Omars advokat, Erik Nyborg, udtaler:

”Procesbevillingsnævnets afgørelse er som forventet – under hele sagen har det været min klare opfattelse, at sagen er konkret, og handler om konsekvenserne af et klart aftalebrud fra Parwani’s og Marzouk’s side, og ikke om noget principielt. Dette er nu definitivt bekræftet.”