XC60 & XC90 Recharge

Volvo Cars’ optimerede plug-in hybrid drivline giver comeback til de store SUV’er

Volvo Cars introducerer nu en ny, forbedret plug-in hybrid-drivline på sine 90- og 60-seriemodeller, der forlænger den elektriske rækkevidde, samtidig med at CO2-udledningen reduceres og køreegenskaberne optimeres.

Mindre CO2-udledning og flere hestekræfter

Til de vigtigste forbedringer hører et nyt langdistance-batteri med et tredje cellelag, som øger den nominelle energi fra 11,6kWh til 18,8kWh, og en kraftigere bagerste elmotor, der nu leverer 145 hk.

Det er muligt at lade batteriet med en effekt på op til 3,7kW, hvilket giver en ladetid fra 0 til 100% på 4½-5 timer ved 16A.

XC60 kommer med de to kendte motorvarianter, T6 og T8, hvor T6 giver en samlet systemydelse på 350hk med et drejningsmoment på 350+309 Nm. T8 giver en samlet systemydelse på hele 455hk og med et drejningsmoment på 400+309 Nm. Begge varianter har firhjulstræk og den nye batteripakke sikrer den lange rækkevidde.

XC90 kommer i en T8 udgave med en systemydelse på 455hk og 400+309 Nm og en CO2 udledning på omkring 30g CO2 per kørte kilometer, svarende til ca. 75 km/l (WLTP). Den nye XC60 udleder mellem 21g og 25g CO2 i hhv. T6 og T8 udgaven, svarende til over 90 km/l (WLTP).

Den øgede batterikapacitet betyder, at flere kunder primært vil kunne køre i el-tilstand, og Volvo Cars vurderer, at den nye drivline har potentiale til at reducere CO2-udledningen med op til 50 procent i følge WLTP-normen.

Op til 77 km på ren el

Undersøgelser lavet af Volvo Cars* viser at den gennemsnitlige premiumbilejer kører mindre end 50 kilometer per dag i hverdagen, hvilket betyder, at de fleste Volvo-ejere, der har adgang til opladning hjemme eller på jobbet, kan få dækket det daglige kørselsbehov på ren el. Den nye XC60 får en ren elektrisk rækkevidde på op til 77 kilometer og XC90 op til 68 kilometer.**

Priser fra 580.000 kr. for en XC60 T6

Den nye XC60 lander attraktivt i markedet og får en frapris på 584.000 kr. for en T6 AWD og en beskatning fra 527.000 kr . Den nye XC90 i T8 varianten får en frapris på 875.800 kr. og en beskatningspris fra 783.000 kr. (2022 priser).***

Bemærkninger til redaktøren:

*Baseret på forskning fra konsulentfirmaet Sigma. Sigmas forskning omfatter statistik over gennemsnitlige daglige kørselsdistancer i Kina, USA, Frankrig, Tyskland, Italien, Spanien og Storbritannien.

**Rækkevidden varierer fra model til model, er opgivet i henhold til WLTP normen, men kan variere.

***2021 priser kan ses på volvocars.dk og gælder udelukkende ved indregistrering inden 31. december 2021.

Den første Volvo-bil forlod samlebåndet på fabrikken i Göteborg i 1927. Siden da har Volvo Car Group været verdensledende inden for sikkerhedsteknologi og innovation. I dag er Volvo et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande.

Volvo Car Group (Volvo Cars) er ejet af kinesiske Zhejiang Geely Holding (Geely Holding). Indtil 1999, hvor virksomheden købt af amerikanske Ford Motor Co., var den en del af den svenske Volvo-gruppe. I 2010 blev Volvo Cars købt af Geely Holding.

Selve Volvo-navnet ejes af Trademark Holding AB, som er ejet i fællesskab af Volvo Cars og Volvo Group.

Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, markedsføring og administration er primært beliggende i Göteborg. Siden 2011 har Volvo Cars haft kontorer i Shanghai og Chengdu (begge i Kina). Volvo Cars’ kinesiske hovedkontor i Shanghai inkluderer et teknologicenter og funktioner som salg og markedsføring, produktion, indkøb, produktudvikling og andre supportfunktioner.