Volvo EX90 Start of Production

Produktionen af den fuldelektriske Volvo EX90 er startet

Volvo Cars har påbegyndt produktionen af den fuldelektriske SUV, Volvo EX90, på fabrikken i Charleston, South Carolina. Modellen er Volvos nye flagskibsmodel, og de første leverancer er planlagt til anden halvdel af året.

Volvo EX90 repræsenterer et paradigmeskift for den svenske bilproducent. Det er den første Volvo, der er udstyret med en kernecomputer, og det løfter sikkerheden i Volvos biler til nye højder.

”Den fuldelektriske Volvo EX90 markerer begyndelsen på en ny æra for Volvo Cars. Det er en ny æra for sikkerhed, bæredygtighed og menneskecentreret teknologi,” siger Jim Rowan, administrerende direktør hos Volvo Cars.

”EX90 bliver fremstillet i USA og afspejler vores langsigtede engagement over for vores medarbejdere i South Carolina og det amerikanske marked,” siger han.

Dedikeret til South Carolina

Volvo Cars’ åbnede sit første produktionsanlæg i USA i sommeren 2018 lige uden for Charleston, en af landets ældste og mest historiske byer. Fabrikken har kapacitet til at fremstille op til 150.000 biler om året og producerer i dag Volvo EX90 og sedanen Volvo S60.

Volvo Cars har foretaget flere betydelige investeringer i fabrikken de seneste år. Karosseriværkstedet og malerværkstedet er blevet fornyet og udvidet, og fabrikken har fået topmoderne faciliteter til produktionen af batteripakker.

Volvo Cars’ amerikanske produktionsanlæg er godt rustet til den nye elektriske æra. Fabrikken afspejler Volvo Cars’ langsigtede engagement i South Carolina og i USA, hvor den svenske bilproducent har opereret i næsten 70 år med et solidt netværk af mere end 280 forhandlere på tværs af 47 stater.

Den sikreste Volvo nogensinde

Volvo EX90 kan køre op til 600 kilometer på en enkelt opladning. Sikkerheden i den nye SUV er højere end i nogen anden Volvo, og det er takket være de nyeste både passive og aktive sikkerhedsteknologier, der bliver understøttet af en vifte af sensorer.

Volvo EX90 er udviklet i tråd med Volvo Cars’ skandinaviske designprincipper. Bilen har moderne proportioner, og både sikkerhed, performance og æstetik er i fokus. Volvo EX90 er også en perfekt familiebil med dens syv sæder.

Volvo EX90 er udstyret med et kraftfuldt kernesystem, der altid kan opdateres med OTA-softwareopdateringer. Opdateringerne bliver leveret af Volvo Cars’ softwareingeniører, kunstig intelligens og realtidsdata.

Det med småt:

• Kørselsrækkevidden på 600 kilometer er baseret på WLTP-testcyklussen. Den faktiske rækkevidde kan variere. Tallene er baseret på foreløbige mål.

Volvo Cars i 2023
Volvo Car Group registrerede et driftsresultat på 25,6 milliarder SEK. Omsætningen i 2023 beløb sig til et historisk niveau på 399,3 milliarder SEK, mens det globale salg nåede op på rekordhøje 708.716 biler.

Volvo Cars blev grundlagt i 1927. I dag er det et af de mest velkendte og respekterede bilmærker i verden med salg i omkring 100 lande. Volvo Cars er børsnoteret på børsen Nasdaq Stockholm, hvor det bliver handlet under “VOLCAR B”.

Volvo Cars har til formål at give kunderne en premium-oplevelse og en frihed ’to move in a personal, sustainable and safe way’. Dette afspejles i ambitionen om at blive en fuldt elektrisk bilproducent inden 2030. Volvo Cars forpligter sig også til en løbende reduktion af sit CO2-fodaftryk med ambitionen om at være en klimaneutral virksomhed inden 2040.

I december 2023 beskæftigede Volvo Cars cirka 43.400 fuldtidsansatte. Volvo Cars’ hovedkontor, produktudvikling, marketing og administration er hovedsageligt placeret i Göteborg, Sverige. Virksomhedens primære bilproduktionsanlæg er placeret i Göteborg (Sverige), Gent (Belgien), South Carolina (USA), Chengdu, Daqing og Taizhou (Kina). Volvo Cars’ R&D og design foregår i Göteborg (Sverige) og Shanghai (Kina).