Volkswagen introducerer teknisk opgraderet ID.3

Volkswagen introducerer teknisk opgraderet ID.3

Volkswagen introducerer en stribe vigtige opgraderinger af infotainmentsystem, software og ladeevne, der får ID.3 til at stå stærkere end nogensinde i segmentet for kompakte elektriske familiebiler.

• Nyt intuitivt infotainmentsystem med 12,9” touchskærm
  • DC-ladning på ID.3 Style løftes fra 120 til 165 kW og forkorter ladetiden fra 35 til 24 minutter
  • Mulighed for opgradering af motoreffekt til 231 hk på ID.3 Style og ID.3 Max
  • Ny software introducerer forvarmning af batteri, forbedret Travel Assist og head-up-display og integration af ChatGPT
  • ID.3 med 77 kWh-batteri og op til 555 km rækkevidde koster nu fra 329.995 kr.

Volkswagen forstærkede for nyligt ID.3-modelprogrammet med introduktionen af den prisattraktive ID.3 Pure til 259.995 kr. Nu introduceres en stribe markante tekniske opgraderinger på hele ID.3-serien, der både forbedrer brugeroplevelsen i selve bilen og i forbindelse med opladning på farten.

Alle varianter af ID.3 kommer med den nyeste generation af Volkswagens infotainmentsystem og software 5.0. Standard er nu en 12,9” touchskærm med oplyste sliders til betjening af temperatur og lydniveau, en overskuelig og intuitiv menuopbygning, flere genvejsfunktioner og endnu flere muligheder for at konfigurere skærmen i forhold til egne præferencer. Med det nye infotainmentsystem følger også den optimerede IDA-stemmestyring og integrationen af ChatGPT i systemet. Multifunktionsrattet er ligeledes optimeret for at give en mere enkel og intuitiv betjening af de forskellige funktioner.

Hurtigere lynladning

ID.3 kommer med Volkswagens software 5.0 og med det følger features som fx forvarmning af højvoltsbatteriet for at opnå den maksimale ladeevne i forbindelse med lynladning. Føreren kan aktivere det manuelt ved et tryk på touchskærmen, eller det aktiveres automatisk i forbindelse med valg af rute i navigationssystemet. I forbindelse med opgraderingen af ID.3 har Pro og Style-versionerne fået et 59 kWh-batteri mod tidligere 58 kWh, hvilket har løftet rækkevidden fra 426 til 432 km. Vigtigere i den forbindelse er det, at ladeevnen i forbindelse med DC-lynladning er øget fra 120 kW til nu 165 kW, hvilket har reduceret ladetiden for 10 til 80 % strøm til kun 24 minutter – en forbedring på hele 11 minutter.

ID.3 Pro S og Max, der kører med et 77 kWh-batteri, har også fået forbedret ladeevne. Her er ladeeffekten ved DC-ladning løftet fra 170 til nu 175 kW, hvilket betyder, at batteriet kan lynlades fra 10 til 80 % strøm på 28 minutter.

I forbindelse med introduktionen af den nye teknisk opgraderede ID.3 har Pro S og Max-versionen fået en prisjustering, så det nu er muligt at købe en ID.3 Pro S med op til 555 km rækkevidde (WLTP) fra 319.995 kr., mens Max-versionen, der bl.a. kommer med matrix-LED-forlygter og Park Assist Plus, koster fra 329.995 kr.

Fælles for ID.3 i Pro/Style og Pro S/Max-versionerne er, at det nu er muligt at opgradere motoreffekten digitalt via onlineshoppen i bilens infotainmentsystem. På den måde er det muligt at tilkøbe 231 hk i stedet for de 204 hk, som er standard i en ID.3 Pro/Style og Pro S/Max. Den ekstra motoreffekt betyder, at accelerationstiden for 0-100 km/t i en ID.3 Pro/Style reduceres fra 7,6 til 6,6 sekunder. Den ekstra motoreffekt er tilgængelig for 149 kr. om måneden eller 5.850 kr. i engangsbetaling.

Forbedret Travel Assist og parkering ved fjernbetjening

ID.3 kommer med en række innovative assistentsystemer (standard eller ekstraudstyr afhængig af udstyrsvariant), hvor det lovpriste Travel Assist, der sikrer at bilen holder den rette afstand til forankørende trafik og bliver midt i vognbanen, er yderligere optimeret. Park Assist Plus, der kan overtage manøvrering i forbindelse med parkering, er udbygget med muligheden for at foretage fjernbetjent parkering via din smartphone. Nyt er også exit-warning-systemet, der kan forhindre en af dørene i at blive åbnet, hvis en trafikant nærmer sig bilen bagfra. Systemet udsender både en audio- og visuel advarsel, og i tilfælde af akut fare forhindrer det kortvarigt dørene i at blive åbnet.

Head-up-display, der tilbydes som ekstraudstyr, er ligeledes optimeret og byder på flere grafiske elementer end tidligere, og på ekstraudstyrslisten finder man nu også et nyt 480-watt Harman Kardon-hifi-anlæg med 12-kanaler lydsystem, der byder på fire pre-konfigurerede lydindstillinger: Pure (neutral studielyd), Relax (easy listening), Speech (fokus på talte ord) og Vibrant (dynamisk live lyd). Lyden kan også justeres individuelt efter personlig smag ved hjælp af en equalizer.

Introduktionen af de nye opgraderinger, muligheden for at vælge mellem tre batteristørrelser og en rækkevidde fra 388 til 555 km (WLTP) og til priser fra 259.995 kr. gør, at ID.3 favner bredt i forhold til at kunne passe til de danske bilkøberes kørselsbehov og budget. Og her slutter det ikke. Til entusiasterne har ID.3 også noget at byde på. Til august introduceres den sportslige GTX-version med op til 326 hk.

Du finder den komplette prisliste på ID.3 her.

Du kan finde ID.3-konfiguratoren her.