Få mere energi i hverdagen ved at forbedre din søvn

Få mere energi i hverdagen ved at forbedre din søvn

Der er ikke nogen tvivl om, at vores søvn har en stor effekt på mange ting. Vi er alle sammen godt klar over, at vi burde prioritere god søvn højt, men det er langt fra os alle, der også udøver dette i praksis. Arbejde, venner, planer og daglige ærinder kan hurtigt komme i vejen, og pludselig viser uret, at klokken er på den anden side af midnat. Men det kan godt betale sig at prøve at få nogle beder vaner, når det kommer til søvnen. Og hvis man ved, hvor man skal starte, behøver det heller ikke at være så svært.

Jagten på god søvn kan involvere rigtig mange forskellige dele af ens liv. Hvis man har svært ved at få den gode søvn, er det ikke altid åbenlyst, hvor problemet ligger. Men der er mange almindelige grunde, som giver god mening at tage udgangspunkt i.

Det kan godt betale sig at være systematisk og meget konsekvent, når man prøver at opnå en god søvn. Det kan være, du vil prøve at gå tidligere i seng, vælge en seng, der er bedst i test, sørge for at få mere frist luft i løbet af dagen eller noget helt andet. Lige meget, hvad du prøver at ændre på og gøre anderledes, skal du helst blive ved med det i en længere periode, så du kan få et mere entydigt svar på, om det den rette løsning for dig.

Bedre produktivitet i hverdagen

Din evne til at yde og koncentrere dig kan i høj grad påvirke din hverdag samt mange andre ting på længere sigt. Lige meget, om du er i arbejde, jobsøgende eller studerende, vil dit daglige energiniveau have en effekt på, hvordan du har det, og hvordan du klarer dig professionelt eller akademisk – og også social for den sags skyld.

De fleste har nok prøvet at møde op i skolen eller på arbejdet efter en nat med alt for lidt søvn. Det kan være helt forfærdeligt at sidde og kæmpe med sine tunge øjenlåg, og der er ingen tvivl om, at produktiviteten og koncentrationsevnen på denne dag er langt lavere, end når du er mere oplagt. En sådan dag kan man godt klare indimellem, men hvis det begynder at ske for hyppigt, vil det komme til at have konsekvenser.

Manglende arbejde eller arbejde af for lav kvalitet, kan hurtigt lede til dårlige karakterer eller en advarsel fra lederen. I værste fald kan det betyde, at du dumper eller bliver fyret. Så det kan virkelig godt betale sig at lægge større vægt på god søvn, inden konsekvenserne bliver for alvorlige.

Mange faktorer at være opmærksom på

Det er oplagt at kigge på sengen og soveværelset, når man prøver på at få en god søvn, men der er flere steder at tage fat. Motion og kost kan også sagtens påvirke din søvn, og det samme kan mængden af frisk luft, du får i løbet af dagen.

Med så mange faktorer at tænke på, hvor starter man så? Ofte vil der være områder, der er mere åbenlyse at tage fat i end andre. Hvis du ved, at du er dårlig til at gå i seng i god tid, så er der god grund til at tro, at det er det, der spiller en rolle. Hvis du sidder stille hele dagen, er det også et godt sted at starte. Så prøv at analysere din hverdag med de forskellige faktorer i baghovedet.

Din seng har meget at skulle have sagt

Sengen er ikke til at komme udenom, når vi snakker om god søvn. En dårlig seng kan i høj grad påvirke din søvnkvalitet og gøre det svært at få god søvn, selv hvis du sørger for at gå i seng i god tid. Når du leder efter en seng, er det derfor en rigtig god idé at gå efter en, der er bedst i test, eller som generelt har fået gode anmeldelser. Det er dog vigtigt at huske på, at en god seng for andre ikke nødvendigvis også er en god seng for dig.

Senge kommer i mange forskellige modeller nu til dags og at finde den helt rette til dig kan godt kræve noget tid og research. Det gælder om at kende til ens behov, men nogle gange er man ikke helt selv klar over, hvad det er, man behøver. Derfor er det en god idé at få noget professionel rådgivning eller bruge tid på at læse om de forskellige valgmuligheder samt de tilhørende fordele og ulemper.

Hårdheden af en seng kan være en stor synder, når det kommer til at få den gode søvn. De senge, der klarer sig bedst i test, har typisk et stort fokus på deres hårdhed. Den bedste hårdhed varierer meget efter præferencer, men især også efter vægt. Lettere mennesker har normalt brug for en blødere seng. Men mange mennesker sover på en seng, der enten er for hård eller for blød. Så prøv at finde den rette seng til dine behov. Det er et solidt udgangspunkt i jagten på den gode søvn.