Modstand mod nye forslag om bebyggelse på Amager Fælled

Modstand mod nye forslag om bebyggelse på Amager Fælled

Amager Fælled er igen blevet udpeget til bebyggelse. Det skete i mandags, da Økonomiforvaltningen i Københavns Kommune med en ny rapport udpegede området som mulig byggegrund. Verdens Skove hilste det ellers velkommen, da overborgmester, Frank Jensen sidste år inden kommunalvalget, at der ikke skulle bygges boliger på denne unikke natur. Han sagde, at man seriøst ville se på alternative steder at bygge på end den gamle strandeng, der ellers var udset til at skulle under beton. I den nye rapport udpeges fem scenarier for alternative steder at bygge boliger. Fire af de fem er stadig på Amager Fælled.

Amager Fælled stadig udset til bebyggelse

Verdens Skove anerkender, at man har taget kritikken til sig og undersøgt alternative byggegrunde. Til gengæld er det skuffende, at Amager Fælled stadig bliver udpeget som en mulighed.

"I Verdens Skove har vi hele tiden ønsket en grundig og tilbundsgående undersøgelse af alternativer til at bygge på Amager Fælleds artsrige natur. Det er godt, at politikerne har taget det op igen", siger Anders Morten Christoffersen, formand i Verdens Skove. Han finder dog de nye scenarier skuffende.

"Desværre indebærer fire af fem opstillede scenarier i rapporten stadig, at en del af Amager Fælled, Københavns grønne lunge, skal bebygges. Hvis bare et af de fire scenarier bliver realiseret, er vi jo ikke kommet meget længere. For de vil jo stadig reducere Amager Fælled som sammenhængende og unikt naturområde. Jeg frygter, at Fælleden bliver taget bid efter bid og ender som det rene ingenting, hvis vi opgiver kampen for Københavns grønne lunge nu. Vi er ikke imod at bygge nyt. Vi er bare imod, at man vælger at placere det i et af de sidste naturområder i København,” siger Anders Morten Christoffersen.

”København har i flere år været et grønt forbillede som storby, både nationalt og globalt. Men det image er i fare, hvis man vælger at bygge oven i mere natur. 25 års byudvikling har dækket større og større dele af København, så åndehullerne, byen er kendt for, er blevet færre og færre. Nu er det på tide at prioritere naturen, før det er for sent. Det kan ikke passe, at man reelt ikke kan finde et andet sted end lige oveni Amager Fælled,” siger Anders Morten Christoffersen.

I Verdens Skove arbejder man for at bevare unik natur i udviklingslande – men samtidig kan man ikke sidde på hænderne mens politikerne beslutter at Københavns største sammenhængende naturområde lægges under beton. Blandt andet derfor afholder Verdens Skove sammen med en række andre organisationer en march for Amager Fælled, torsdag d. 23. august. Marchen starter ved DR Byen og slutter ved Københavns Rådhus. Her bliver der som et signal til politikerne sluttet ring om rådhuset på samme måde, som der tidligere er blevet sluttet ring om Amager Fælled for, at man ikke bebygger Amager Fælled og dermed decimerer Amagers naturareal og biodiversitet yderligere.

Kom med til demonstration d. 23. august. Vi starter med arternes optog og slår siden folkering om Christiansborg. Vi starter ved DR metrostation kl 1630 og går mod Christiansborg hvor vi slår ring om folketinget kl 18.

Kontaktperson: Nikolai Lang, pressechef i Verdens Skove, tlf. 26846744, e-mail: nl@verdensskove.org

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.