En af miljøforkæmperne svarer i podcasten på, hvorfor han risikerer alt for skoven: "Hvad skal vi ellers give videre til vores børn?"

Hør den nye podcastserie "I jaguarens fodspor"

Ny og dramatisk podcast går bag kampen for regnskoven i Honduras. Politiken har netop i samarbejde med Verdens Skove med støtte fra Danida udgivet "I jaguarens fodspor" i fem afsnit, hvor journalist, Mikkel Rønnau, besøger Honduras frodige regnskove. Eller det der er tilbage af dem. For stærke kræfter som voldige narkobønder ødelægger skovene og fjerner eksistensgrundlaget for de væsner, der lever her, blandt andet den mytiske jaguar.

Jaguaren, som serien følger i fodsporene af, er i latinamerika blevet et symbol på naturen. Når jaguaren har det godt, så har skoven det godt. Jaguarens antal svinder dog ind. Hvis regnskovene forsvinder, vil det ikke bare være jaguaren, det går ud over. For regnskovenespiller også en enorm vigtig rolle for os mennesker.

I serien følger vi nogle af dem, der kæmper for naturen og skovens bevarelse. En kamp de kæmper med livet som indsats. For narkobønderne fjerner alt, hvad der står i vejen for dem: Træer, dyr og mennesker.

Narkohandel har i Honduras et stort ansvar for at skoven ødelægges. Industrier bag produkter som palmeolie, kvæg og tømmerhugs bliver ofte brugt til at hvidvaske narko-penge, og dermed drives endnu mere skovrydning. Præsidentens egen bror er blevet anholdt i USA for omfattende narkohandel, og det honduranske samfund er bundkorrupt. Dem der kæmper for skovens bevarelse bliver derfor ofte dræb af narkokriminelle, og staten flere gange har været under mistanke for at stå bag drab, men selvom kampen er ulige og farlig, bliver mange stadig ved med at kæmpe for Honduras regnskove.

"I jaguarens fodspor" kommer journalisten også omkring Verdens Skoves arbejde i Honduras i La Mosquita, hvor vi bl.a. arbejder med oprindelige folks rettigheder og ret til den skov, de altid har levet i og af.

Du kan høre podcast serien her (Hvis den ikke virker på din computer, så prøv på din telefon) https://politiken.dk/podcast/I_jaguarens_fodspor/

Sammen med vores partnere i Honduras, Nicaragua, Panama og Bolivia forsvarer vi regnskoven.

Verdens Skove startede som Regnskovsgruppen i 1982 og blev stiftet som Foreningen Regnskovsgruppen Nepenthes i 1983.