Foto af Shutterstock.

Uden regnskovene kommer tørken

Danmark oplever i øjeblikket endnu en tørkeperiode, hvor landskabet tørrer ud og vandforsyningen er under pres. Nedbørsmønstre påvirkes betydeligt af skovrydning, også over store afstande og på tværs af kontinenter. Det er vigtigt at forstå denne forbindelse for bedst at kunne håndtere klimakrisen og dens humanitære konsekvenser.

Af Ida Lund Petersen

Tørke har i takt med klimaforandringerne udviklet sig til et hyppigere og alvorligere fænomen over store dele af verden, og konsekvenserne kan mærkes selv her i Danmark. Stigende globale temperaturer og ændringer i nedbørsmønstre har forværret tørkeforholdene og rammer både økosystemer og mennesker. Skove fungerer som naturens eget forsvar mod tørke og spiller en afgørende rolle i at opretholde vandressourcer og modvirke ekstreme vejrforhold. Især i de tropiske egne har skovene afgørende betydning for regnen. Vanddampe frigives fra træernes blade og danner skyer og nedbør. Den nedbør, der dannes af regnskovene selv, er helt afgørende for områdets samlede nedbør. Eksempelvis har studier estimeret, at total rydning af Amazonas ville føre til mindst 40 procent mindre nedbør i området og en lokal temperaturstigning på tre grader. Derfor forårsager den massive rydning af regnskovene, der foregår lige nu, store ændringer i nedbørsforholdene lokalt. Uden regn fra skovene oplever områderne tørke og skift til savanne, hvilket har negative konsekvenser for oprindelige folk, lokalbefolkningen, klimaet og den lokale biodiversitet.

Effekterne af skovrydning rækker dog ud over de lokale områder og påvirker også det regionale nedbørsmønster. Rydning af tropisk regnskov kan føre til reduktion i nedbør mindst 200 km væk, mens effekterne på større afstande er komplicerede at påvise. Det er velkendt, at tropiske skove lagrer enorme mængder kulstof og derfor er med til at afkøle jorden. De globale effekter på fordampning og nedbør er derimod ikke så godt belyst, og kan derfor nemt være undervurderet. De nyeste studier vurderer, at kombinationen af kulstoflagring og fordampning resulterer i at skove reducere temperaturen i troperne med mindst 1°C og globalt med mindst 0,5°C.

Vildere natur i Danmark kan beskytte os mod tørke
Mens det er vigtigt at forstå den globale påvirkning af skovrydning på nedbørsmønstre, må vi også se på lokale løsninger. Beskyttelse og genopretning af naturen i Danmark kan bidrage til at modvirke de negative virkninger af tørke. Vild natur har evnen til at bevare fugtighed, understøtte naturlig vandregulering og skabe mikroklimaer, der gavner de øvrige planter, mennesker og dyreliv.

Faktisk kan vild natur også beskytte mod flere af de ekstreme vejrfænomener, der bliver hyppigere med klimaforandringerne. Vild natur med vådområder og naturlige vandløb tilbageholder vand fra de hyppigere skybrud og frigiver vandet langsomt over en længere periode både til vandløb, grundvand og atmosfære. Dermed reduceres risikoen for oversvømmelser langs store åer, hvor mange af vores byer ligger, samtidig med, at vi opnår bedre sikring mod omfanget og effekterne af hyppigere tørke om sommeren.

Ved at bevare og udvide områder med vild natur i Danmark kan vi derfor hjælpe med at beskytte vores egne områder mod tørke og fremtidige klimaudfordringer.

Tørke skaber humanitære kriser
Manglende ressourcer og sårbarhed over for klimaforandringer kan føre til alvorlige humanitære kriser, især i områder, hvor befolkningen ikke nyder samme levestandard og modstandsdygtighed, som vi gør i Danmark.

Eksempelvis kan tørke påvirke landbrugsproduktionen, hvilket kan føre til tab af afgrøder og husdyr. Dette resulterer i fødevaremangel, hvor mennesker risikerer at opleve sult og fejlernæring. Tørke medfører også alvorlig knaphed på vandressourcer, da floder, søer og grundvandsmagasiner kan tørre ud. Dette påvirker både drikkevandsforsyningen og sanitære forhold, hvilket kan resultere i spredning af sygdomme og forringet folkesundhed.

Når tørken rammer, og de nødvendige ressourcer bliver knappe, kan det tvinge mennesker til at forlade deres hjemsted i søgen efter vand og fødevarer til overlevelse. Denne tvungne migration kan føre til en række komplekse problemer. Eksempelvis kan folk miste både deres hjem og deres indkomstgrundlag. Det kan også forværre spændinger og konflikter om knappe ressourcer som vand og landbrugsarealer og forværre fattigdom og ulighed, og i værste fald føre til krig. Desuden vil vi i den rigeste del af verden opleve en stadig større tilstrømning af flygtninge og migranter som følge af det ændrede klima.

Vil du være med til at bevare skov for at modvirke tørken?
Du kan købe et regnskovscertifikat, der er med til at hjælpe lokale og oprindelige folk med at passe på regnskovene. Verdens Skove arbejder i lande, hvor de tropiske skove er under særligt pres. Du kan også være med til at sikre mere urørt skov i Danmark med et skovcertifikat.