Dyrkning af soja, som bliver importeret til EU rydder de tropiske skove.  Stem på en skov-kandidat til EP valget
Dyrkning af soja, som bliver importeret til EU rydder de tropiske skove. Stem på en skov-kandidat til EP valget

Stem på en skov-venlig kandidat til EP valget

Dyrkning af soja, som bliver importeret til EU rydder de tropiske skove. Nogle af de regler der er med til at regulere og sikre at Danmarks import af soja ikke forårsager afskovning er bestemt af EU. Derfor er det vigtigt at du stemme på en skov-venlig kandidat til EP valget på søndag den 26. maj.

Kommentar af Gry Bossen her

Vi importerer rigtig meget soja i DK. VI er en af de største importører per capita pga vores store landbrugsindustri. Vi udgør også en markant del af EUs import landets størrelse taget i betragtning.

Produktionen af soja forårsager skovrydning i stort omfang. ⅓ af den tropiske skovrydning skyldes landbrugsproduktion.

Nogle af de regler der er med til at regulere og sikre at Danmarks import af soja ikke forårsager afskovning er bestemt af EU og er ifølge vores nuværende miljø og landbrugsminister ikke noget vi kan regulere eller bestemme over i DK.

Det gælder blandt andet regler og krav til sporbarhed og gennemsigitighed i forsyningskæden af fødevarer. Her er der ikke stærke nok krav til at virksomhederne skal have tjek på hvor de varer de importerer, kommer fra og dermed om de har forårsaget afskovning. Det skal vi have gjort noget ved.

Derfor er det rigtig vigtigt at stemme på en EU kandidat der vil gøre noget ved den skovrydning den europæiske import forårsager. Så spørg din kandidat hvad han/hun vil gøre for at ændre de regler der regulerer importen af varer og produkter der historisk set har stor risiko for at forårsage skovrydning.

Hvis du ikke selv har adgang til at stille spørgsmålet til en kandidat, kan du måske finde ud af om denne allerede har, eller har lyst til at aflægge dette skov-løfte:

Tjek her: