Foto: Rhett A. Butler

Nu har forskerne talt dem: Så mange kendte træarter findes i Amazonas

Tidligere i år gennemgik et forskerhold mere end en halv million museums-eksemplarer af træer fra Amazonas, indsamlet mellem år 1707 og 2015. Nu står de med den første samlede liste over alle kendte træarter i verdens største regnskov – og skønner, at det nok vil tage tre århundreder mere før vi kender dem alle sammen. Det skriver mediet Mongabay.

16.000. Så mange forskellige arter af træer skønnede et internationalt team af botanikere tilbage i 2013 at der findes i Amazonas. De var nødt til at skønne; for på det tidspunkt havde ingen nogensinde rent faktisk talt, hvor mange arter vi egentlig kender til.

I år var det så netop dette, det selvsamme team gav sig til: At skabe et systematisk overblik over, hvor mange træarter fra Amazonas der er blevet opdaget og beskrevet af videnskaben. Under ledelse af Hans ter Steege fra Naturalis Biodiversitetscenteret i Nederlandene gravede holdet sig igennem arkiver over botaniske samlinger fra hele verden for at finde det præcise antal af kendte Amazonas-træarter – og forsøge at komme med et kvalificeret bud på, hvor mange ukendte træarter der stadig kunne være derude.

Teamet gennemgik optegnelser over en halv million eksemplarer af træer eller dele af træer, der var blevet indsamlet til museerne mellem år 1707 og 2015 – 530.025 eksemplarer, helt nøjagtigt. Til slut stod de tilbage med en liste på i alt 11.676 kendte arter af træer fra verdens største tropiske regnskov. Resultaterne blev offentliggjort i juli i videnskabsjournalen Scientific Reports.

Nigel Pitman, der er seniorøkolog på Chicago’s Field Museum og deltog i undersøgelsen, mener at tallet tyder på, at forskernes oprindelige skøn på 16.000 træarter i alt sandsynligvis er nogenlunde præcist. Det ville betyde, at videnskaben stadig har til gode at opdage og beskrive omkring 4000 af de mest sjældne træarter i Amazonas. Og det kan godt tage tid:

”Siden år 1900 er der blevet opdaget mellem halvtreds og tohundrede nye træarter i Amazonas om året,” forklarede Pitman i en presseudtalelse. ”Vores analyse tyder på, at vi nok ikke er færdige med at opdage nye træarter før der er gået tre århundreder mere.”

Forskerne håber, at deres nye tjekliste over Amazonas’ træarter bliver en værdifuldt ressource for økologer, der studerer regnskoven.

Vi prøver at give folk nogle redskaber, så de ikke famler i blinde. Tjeklisten giver forskere en bedre forståelse af, hvad der rent faktisk vokser i Amazonas-bassinet, og det er også en hjælp i arbejdet med skovbevaring” forklarer Hans ter Steege i en udtalelse.

For at kunne færdiggøre deres studie benyttede holdet sig blandt andet af de digitale arkiver over museernes plante-eksemplarer, som museer verden rundt deler via særlige onlineplatforme som "IDigBio".

Vi kunne ikke have gennemført dette studie uden den digitalisering, der er sket,” understreger Pitman. ”Alle de informationer, vi havde brug for, var tilgængelige ét sted, så vi ikke behøvede at rejse rundt og fysisk gennemgå hvert eneste museum i verden.”

Men de digitale arkiver kan selvfølgelig ikke hjælpe med at opdage alle de ukendte arter, der stadig gemmer sig ude i regnskoven. ”At finde, beskrive og dokumentere de resterende arter og deres udbredelse vil kræve en koordineret indsats i underdokumenterede områder,” lyder det i artiklen. Om teamet så får ret med deres estimat af 16.000 træarter, vil muligvis først vise sig om trehundrede år – hvis vi ellers kan passe på Amazonas regnskoven og dens fantastiske mangfoldighed af liv indtil da.