Nyfældet teaktræ i Nongdao, Myanmar -  meget finder ulovligt vej til det europæiske markede. Foto af Mongabay.com
Nyfældet teaktræ i Nongdao, Myanmar - meget finder ulovligt vej til det europæiske markede. Foto af Mongabay.com

Myanmars tropiske skove fældes ulovligt - så europæiske luksus-yachter kan bygges med teaktræ

Afsløringer om europæiske tømmervirksomheders import af ulovligt teaktræ fra Myanmar ser nu dagens lys. Den ulovlige tømmerhandel ødelægger Myanmars unikke skove og rige biodiversitet og har desuden omfattende konsekvenser for lokalbefolkningens levevis. Tømmeret kommer af bagveje ind i Europa, hvor det især bliver brugt til luksus-yachter, der ejes af nogle af verdens rigeste mennesker.

Af Ida Lund

Domstolen i Hamborg har netop afgjort, at den tyske tømmervirksomhed WOB Timber har overtrådt EU-lovgivning ved at importere 31 forskellige forsendelser af teaktræ fra Myanmar. Virksomheden har fået en bøde på mere end tre millioner euro, svarende til næsten 25 millioner kroner. Dette er en af de højeste bøder udstedt for miljøkriminalitet i EU nogensinde. Virksomhedens direktør har fået en bøde cirka 1,5 millioner kroner og er blevet idømt 21 måneders afsoning uden for fængsel.

Den ulovlige tømmerimport kan dateres helt tilbage i perioden 2008-2011, men dommen blev først afgjort den 27. april i år. Lovgivningen, der er blevet overtrådt, er EU’s tømmerreguleringslov (EUTR), der blev introduceret i 2013 for at bremse problemer med ulovlig tømmerimport i EU.

Virksomhederne finder smuthuller ind i EU

Afsløringerne om den ulovlige tømmerhandel kom fra Environmental Investigation Agency (EIA), som er en international NGO, der kæmper mod miljøkriminalitet. For at snige sig igennem kontrollen, blev mange af træforsendelserne til WOB Timber forarbejdet i Taiwan og deklareret med Taiwan som oprindelsesland. Organisationen fandt desuden ud af, at WOB Timber kunne snige sig forbi EU´s kontrolindstandser ved at bruge Kroatien som mellemled i importen.

EIA har desuden fundet dokumenter, der afslører en hel række af virksomheder rundt omkring i Europa, der har fundet forskellige smuthuller uden om kontrollen for at importere ulovligt træ fra Myanmar.

Ulovlige tømmerhugst driver afskovning i Myanmar

Myanmars skove har de seneste årtier oplevet en hidtil uset afskovningsrate, hvilket i høj grad går ud over landets uvurderlige regnskove, der er nogle af de sidste i Sydøstasien. Ifølge EIA mistede Myanmar et areal større end Belgien til afskovning mellem 2001 og 2018. Siden 1997 har landet mistet 27 procent skovdække, hvoraf en-tredjedel er direkte koblet til tømmerhugst. I en rapport fra EIA om EU’s kobling til afskovningen i Myanmar fra maj 2020 står der om den ulovlige tømmerhandel med EU: ”Dette har en ødelæggende indvirkning på menneskers levevis, bidrager til klimaforandringerne gennem afskovning og ødelægger landets rige biodiversitet”.

Myanmars regering har forsøgt ved flere initiativer at stoppe den store skovrydning. I 2014 blev det ulovligt at eksportere tømmer, og i 2016 lavede regeringen et tømmer-moratorium for at frede landets skove mod tømmerhugst.

Afskovningen fortsætter dog på trods i myndighedernes tiltag og drives blandt andet af de europæiske virksomheder, der ulovligt importerer teaktræ. EIA arbejder derfor fortsat på at afsløre de virksomheder, der driver afskovningen og samt at finde de smuthuller, der gør det muligt for virksomhederne at snige sig uden om EU’s lovgivning, så Myanmars unikke natur ikke længere skal betale for rige europæeres yachter.