Nicaraguas skove og jord bliver især stålet fra de oprindelige folk for at give plads til kvæg, men også profitten fra illegal tømmerhugst og minedrift får indtrængere til at dræbe oprindelige folk. Foto af Mongabay.com

Massakre i Nicaragua: Mindst 12 oprindelige folk dræbt

Mindst 12 oprindelige folk er blevet dræbt af nybyggere i det nordøstlige Nicaragua. Massakren er en del af konflikten mellem oprindelige folk og nybyggere, der støttes i deres jagt på land og ressourcer af Nicaraguas regering.

Af Amalie Felding

For få dage siden blev 12 mennesker fra de oprindelige Miskitu- og Mayangna-folk dræbt i en massakre af bevæbnede nicaraguanske nybyggere. Angrebet fandt sted i et landdistrikt i Bosawas Naturreservat i det nordøstlige Nicaragua tæt ved landets caribiske kystlinje. Området er plaget af illegal minedrift, tømmerhugst og landtyveri udført af voldelige bønder, og de oprindelige folk i området er flere gange blevet truet, overfaldet og dræbt. Problemet gøres ikke mindre af regeringsmagtens økonomiske interesser samt af, at det internationale samfund forholder sig passivt og endda køber produkter som oksekød, der er fremstillet på stjålet og afskovet jord.

Ifølge organisationen Center for Legal Assistance for Indigenous People (CALPI), en nicaraguansk NGO, var dette angreb af særlig brutal karakter. Angriberne var bevæbnede med macheter og skydevåben, og de oprindelige folk blev tortureret ihjel og deres lig hængt op i træer. Trods dette, fortalte en beboer til en lokal radiostation, reagerede politiet ikke på henvendelser om angrebet. Det nicaraguanske magasin ’Confidencial’ bekræfter desuden, at der stadig ikke er foretaget undersøgelser på gerningsstedet, og at massakren ikke officielt er anerkendt af regeringen. Angrebet er det fjerde registrerede mod oprindelige folk i Bosawas Naturreservat i år, men ligesom nu har staten, politiet og militæret også tidligere nægtet både at foretage efterforskning og retsforfølge de ansvarlige. Det er på trods af, at FN’s højkommissær for menneskerettigheder under FN’s Menneskerettighedsråd opfordrer til at “træffe effektive foranstaltninger i samråd med oprindelige folk for at forebygge og imødegå den stigende vold begået mod dem, herunder ved at foretage hurtige og uafhængige undersøgelser af påståede drab begået af væbnede grupper.”

Gentagne overfald

Massakren på oprindelige folk i landet indskriver sig i en række af angreb, overgreb og krænkelser af oprindelige folk, hvis territorier bliver invaderet, ryddet for skov og udplyndret for naturressourcer. Gennem de seneste år er truslerne og volden taget til, og flere oprindelige folk trues, overfaldes og myrdes af indtrængere, der vil have deres jord og rydde skovene for profit.

“Det seneste angreb er langt fra en isoleret hændelse, men et led i et eskalerende mønster af vold og fordrivelse, der påføres oprindelige samfund,” udtaler Anuradha Mittal, administrerende direktør for Oakland instituttet – en uafhængig politisk organisation, der kæmper for miljøet og har publiceret den anerkendte rapport Nicaragua’s Failed Revolution.

International passivitet

Krisen er tæt forbundet med, at regeringen ikke beskytter de oprindelige folk. Tværtimod gives der reelt grønt lys for drab og jordovertagelser, og regeringen har selv forbindelser til dem, der stjæler land og rydder skovene. Regeringen i Nicaragua  har eksempelvis opfordret til minedrift, kvægavl og ressourcejagt i landets skovområder, inklusiv i de oprindelige folks territorier og andre beskyttede områder. Nybyggerne, der lokalt betegnes som ’colonos’, samt andre ressourcejægere, har dermed fået gunstige vilkår på bekostning af den oprindelige befolkning, regnskovene og alt det liv, der findes her. Det har også haft en afgørende betydning, at det internationale samfund har forholdt sig tavst. Lande som USA har endda aftaget store mængder oksekød fra den kvægavl, der er med til at drive afskovningen og angrebene på de oprindelige folk. Således ignoreres den vold og de ødelæggelser af uvurderlige regnskove og økosystemer, som rovdriften i landet forårsager.

Mange dræbte siden sidste år

Siden januar sidste år er mindst 49 personer fra oprindelige folks grupper blevet dræbt. Det oplyser Center for Retfærdighed og Menneskerettigheder på Nicaraguas Atlanterhavskyst (CEJUDHCAN), en NGO, der arbejder i området. Samtidig er hundredvis blevet voldeligt fordrevet fra deres samfund og jord. Det store pres på menneskene i disse territorier har derfor tvunget mange til at søge tilflugt i Honduras. Verdens Skove arbejder med oprindelige folks rettigheder og skovbevarelse i blandt andet Nicaragua og Honduras og følger den alvorlige situationen tæt.