Mariua, Karai and Porã er blevet sat fri i den store Gran Iberá Park i Argentina. Foto af Tompkins Conservation.

Jaguaren vender tilbage til nationalparken Gran Iberá, Argentina efter 70 år

Jaguaren er vendt tilbage til nationalparken Gran Iberá i Argentina, har været forsvundet fra området i 70 år på grund af reduktion i deres habitater og jagt. Takket være en bevaringsindsats er en jaguarhun med hendes to unger endelig blevet genintroduceret i deres naturlige habitat i nationalparken.

Af Ida Lund

I år blev jaguarhunnen Mariua og hendes fire måneder gamle unger Karai og Porã sat fri i den store Gran Iberá nationalpark i det nordøstlige Argentina. Selvom nationalparken før har været jaguarens naturlige levested, har den været udryddet i området i 70 år. De tre jaguarer har nu et indhegnet område på mere end 700.000 hektar af Gran Iberás vådområder at boltre sig på. Topkin Conservation, der er en af NGO’erne bag rewilding-projektet, har brugt flere år på at skabe det perfekte habitat for jaguarerne og andre arder, der skal genudsættes i nationalparken. Denne genintroduktion af jaguaren er derfor et resultat af ti års hårdt arbejde.

I løbet af det næste år er ambitionen, at der skal sættes yderligere seks jaguarer fri. Det er nødvendigt først at etablere en gruppe af hunner, før en han kan sættes fri.

Målet for rewilding-programmet er skabe gode betingelser for en sund bestand af jaguarer i nationalparken, der ifølge forskerne kan være hjem for op mod 100 jaguarer, der kan leve frit.

Argentinas jaguarer har mistet 95 procent af deres levesteder

Jaguaren har førhen været spredt ud over Latinamerika og det sydligste USA. I dag har den mistet 40 procent af sine naturlige levesteder samtidig med, at de er blevet udryddet ved jagt i flere områder. I Argentina har jaguaren mistet mere end 95 procent af sine naturlige levesteder, og der er kun 200-300 tilbage i landet.

Agustín Paviolo, der er jaguarekspert og researcher på projektet, pointerer i et interview til Mongabay.com, at denne nye jaguarpopulation derfor er ”meget vigtig for jaguarens bevaringsstatus i Argentina”. Han udtaler desuden: ”Denne erfaring er meget relevant for jaguar-bevaring verden over. Vi genskaber ikke blot en population på det sted, hvor arten forsvandt, men vi lærer også, hvordan vi kan avle jaguarer og forberede dem på at blive genintroduceret i det fri. Vi forventer, at denne erfaring kan bane vej for jaguarens genopståen i mange regioner i Amerika”. Paviolo forventer, at jaguarens genintroduktion til nationalparken vil have stor betydning for hele økosystemet.

De involverede i rewilding-projektet er henrykte over, at det endelig er lykkedes at sætte de første tre jaguarer fri efter mange års målrettede bevaringsindsatser. Det rapporteres, at jaguarerne trives i deres nye hjem, og de er blevet spottet et par gange på nogle af parkens kameraer.

Rewilding-projektet i Gran Iberá genintroducerer flere arter

Jaguaren er ikke den eneste art, der er forsvundet fra området. Mange arter, der har naturligt hjemsted i nationalparken, er blevet udryddet. Rewilding-projektet inkluderer derfor genintroduktionen af flere arter tilbage til Gran Iberá. I løbet af den seneste årrække er blandt andet den store myresluger, pampashjorten og den mørkerøde ara vendt tilbage efter bevaringsindsatser. Rewilding-processen i Gran Iberá fortsætter derfor både for jaguaren og for andre forsvundne arter.

Nyfældet teaktræ i Nongdao, Myanmar -  meget finder ulovligt vej til det europæiske markede. Foto af Mongabay.com

Myanmars tropiske skove fældes ulovligt - så europæiske luksus-yachter kan bygges med teaktræ

Afsløringer om europæiske tømmervirksomheders import af ulovligt teaktræ fra Myanmar ser nu dagens lys. Den ulovlige tømmerhandel ødelægger Myanmars unikke skove og rige biodiversitet og har desuden omfattende konsekvenser for lokalbefolkningens levevis. Tømmeret kommer af bagveje ind i Europa, hvor det især bliver brugt til luksus-yachter, der ejes af nogle af verdens rigeste mennesker.