Det er især soja, som her i Brasiliens regnskov, der leder til den høje udeledning, da de tropiske skove ryddes for at gøre plads til sojaen. Foto: Shutterstock

Importeret soja og palmeolie udleder syv millioner tons CO2 årligt

Den soja og palmeolie, som Danmark importerer fra udlandet, udleder godt syv millioner tons CO2 hvert eneste år. Det viser en ny rapport fra Københavns Universitet. Udledningen kommer hovedsageligt fra skovrydning, og en reduktion kræver indsatser på flere områder.

Af Sofie Banke Poulsen

Danmark importerer hvert år 1,6 millioner tons sojaskrå og 160.000 tons palmeolie til at fremstille alt fra dyrefoder og fødevarer til maling og kosmetik. I en rapport bestilt af Miljø- og Fødevareministeriet har forskere fra Institut for Fødevare- og Ressourceøkonomi på Københavns Universitet undersøgt de CO2-udledninger, der er forbundet med den import. Resultatet er slående. For importen er forbundet med intet mindre end udledningen af syv millioner tons CO2, der hovedsageligt kommer fra Argentina, Brasilien, Indonesien og Malaysia. Udledningerne skyldes især, at skove ryddes og arealerne omlægges til landbrug for at gøre plads til den stadigt stigende produktion. Til sammenligning udleder det samlede danske landbrug 12 millioner tons CO2 hvert år.

“Det er særligt soja- og palmeolieproduktionen i Sydamerika og Indonesien, som er forbundet med ændringer i en række skov- og naturområder. Man rydder simpelthen skov for at kunne plante soja, hvilket leder til udledning af store mængde drivhusgasser,” siger lektor Aske Skovmand Bosselmann, som står bag rapporten.

Soja- og palmolie koster tropiske skove

Fra 2008 til 2017 blev arealudnyttelse til sojadyrkning forøget med 1,7 millioner ha i Sydamerika. Af den andel foregik mindst 14 procent af forøgelsen som følge af direkte skovrydning, hvilket svarer til cirka 244.000 hektar ryddet skov om året. Denne udvikling giver således en udledning på 8.789.000 tons CO2 ækvivalenter pr. år for soja og 10.500.000 tons CO2 ækvivalenter pr. år for produktion af oliepalmer. CO2 ækvivalenter er drivhusgasser, hvis effekt måles i forhold til, hvor meget den ville svare til i CO2.

I februar kom det frem, at 71% af Danmarks samlede sojaimport, stammer fra konventionel sojaproduktion. Konventionelt soja kan ikke garanteres at være afskovningsfri.

Stor potentiel reduktion med fælles indsats

Hvis der sikres en afskovningsfri import gennem bedre certificering og sporbarhed, kan CO2-udledningerne reduceres op imod fire millioner tons. Medforfatter af rapporten, Aske Skovmand Bosselmann vurderer, at en fælles EU-importpolitik, både privat og offentligt, er noget af det, der vil have størst effekt på klimabelastningen fra soja og palmeolieproduktion. Derudover er det væsentligt, at politikken indeholder en øget kontrol af sporbarhed: ”Man taler også om ansvarlig soja og palmeolieproduktion i Frankrig og Tyskland, men der er nogle, som skal være ’first movers’, og vise vejen for en fælles politik på EU-plan,” udtaler Bosselmann.

Gry Bossen, politisk koordinator i Verdens Skove, mener, at vi i Danmark har gode forudsætninger for at være nogle af dem, der går foran.

“Vi importerer 1.7 millioner tons årligt, hvilket er forholdsvist meget” forklarer Gry Bossen “og med en af EUs største slagterivirksomheder hjemmehørende i Danmark kan vi bestemt være med til at sætte tonen i EU,” siger hun.

Skovbevarelse er alfa omega i den grønne omstilling

Gry Bossen forklarer, at det er afgørende, at skovbevarelse og afskovningsfri soja bliver en høj prioritet, ikke bare i Danmark og i Europa, men på globalt plan. Herhjemme spiller den danske svineindustri, ført an af Danish Crown, en stor rolle i importen af konventionel soja. Der fodres årligt 900.000 tons soja til svin i Danmark. En rapport, som Verdens Skove har lavet sammen med Mighty Earth i USA og Regnskovsfondet i Norge viser, at mindst halvdelen af den soja, Danish Crowns slagtesvin fodres med, kommer fra områder, hvor skovene er blevet ryddet. Dertil kommer, at Danish Crown har slagterier i mange andre lande i EU. “Danish Crown har altså mulighed for at have indflydelse ikke kun på den danske sojaimport, men også på importen i andre EU-lande. Det er en stor mulighed for Danish Crown for at rykke noget,” mener Gry Bossen.

Du kan skrive under på at, Danish Crown skal tage ansvar og blive afskovningsfri her.