Hjælp miljøet med musik: Dansk band donerer streamingindtægter fra ny single

Hjælp miljøet med musik: Dansk band donerer streamingindtægter fra ny single

Musikmagasinet GAFFA fremhævede i efteråret Pelican Beach som én af favoritterne fra det danske vækstlag af musikere, og med deres nye single ’Get to Know Ya’ forsøger bandet at samle og aktivere lytterne om et godt formål.

”Klimaforandringerne er i vores øjne det største problem, menneskeheden står over for, og folk fra vores generation vil ikke kunne undgå konsekvenserne for både dem selv og deres børn. Så da vi skulle promovere vores nye single, virkede det naturligt at vælge en måde, der kunne gøre en forskel på et større plan end bare at skabe opmærksomhed omkring vores sang”, forklarer bandet.

Fire ud af fem bandmedlemmer i Pelican Beach er studerende på SU, så håbet er naturligvis også, at det lykkes at samle sammen til en større donation, end de har mulighed for at lave som enkeltpersoner. Også for at vise andre, at man ikke behøver være del af en stor millionvirksomhed for at gøre en forskel: Hvis man fokuserer på det, man er god til, hvad end det er musik eller noget helt andet, og bruger det på en aktiv måde, kan alle hjælpe til i det små.

”Vi spiller ikke musik for pengenes skyld, men for musikkens og oplevelsens skyld. Så hvis dette kan få folk til at høre vores sange samtidig med, at de støtter en god sag, jamen så rører det os slet ikke, at vi ikke selv får streamingindtægterne fra sangen. Tværtimod, jo flere penge vi går glip af, desto bedre er det gået!”, griner drengene.

Det er dig, der skaffer pengene

De indtægter, som bandet modtager fra streaming af singlen Get to Know Ya det første år efter udgivelsen, vil ubeskåret blive doneret i kampen mod klimaforandringer. Det vil sige, at hver gang du trykker ”afspil” inde på Spotify, er du med til at samle penge ind til bevarelse af regnskoven. Det gælder uanset, hvor mange eller hvor få gange, du lytter til sangen – hver afspilning tæller.

Selvom drømmene rækker langt videre, er det første mål for Pelican Beach at nå 5.000 kroner, og hvis det ikke lykkes, betaler drengene selv donationen med deres bandopsparing. Præcis hvor mange afspilninger der skal til for at nå det mål, er dog umuligt at sige nøjagtigt, da værdien af ét play på Spotify varierer meget afhængigt af hvor, hvornår og hvor meget af sangen, der høres – så én afspilning kan indtjene alt fra under en halv øre til over fem ører.

”Sidste år gav vores afspilninger i Danmark gennemsnitligt 2,9 ører hver, eller hvad der svarer til én krone per 35 afspilninger”, forklarer bandet. ”De største hits fra store danske navne som Rasmus Seebach har langt over 40 millioner afspilninger, men var det muligt at nå bare 500.000, ville vi kunne redde natur for næsten 15.000 kroner – det ville være fantastisk.”

Get to Know Ya er den nyeste single fra det aarhusianske band Pelican Beach. Alle afspilninger frem til 1. juli 2020 doneres til Verdens Skove. Lyt til den her.

For i første omgang at nå bandets minimumsmål på 5.000 kroner, skal Get to Know Ya afspilles omkring 175.000 gange. Det vil gøre nummeret til den mest lyttede sang i Pelican Beach’s Spotify-katalog, men drengene mener ikke, at det er urealistisk.

”Vi kommer først til at vide præcis, hvordan danskerne har taget imod vores sang og initiativet bag, når vi får ”lønsedlen” fra Spotify et lille år fra nu. Men vi håber selvfølgelig på, at det lykkes at mobilisere folk til at bakke op om både sagen og sangen, så vi kan samle en helt masse penge ind. Folk lytter jo til musik alligevel, så det burde vel være én af de mere lettilgængelige måder at støtte en god sag på”, mener de.

Men selv hvis donationen ikke overstiger 5.000 kroner, vil indsatsen stadig gøre en forskel, hvilket John Glitfeldt, der er fundraiser og kampagnekoordinator hos Verdens Skove, gør klart:

”For 5.000 kroner kan vi redde en hel hektar regnskov, og det er endda efter, vi har trukket 7 procent fra til administration og 18 procent fra til oplysning omkring vores arbejde i Verdens Skove. Så det er altså mindst 10.000 kvadratmeter unikt naturområde der bliver beskyttet med musik – det svarer til omkring 10-12 danske parcelhusgrunde, så det er jo rigtig fedt”, forklarer han. Du kan se interviewet her.

En klimasag med mange forcer

De indsamlede penge doneres ubeskåret til miljøorganisationen Verdens Skove, hvor de vil blive brugt til beskytte og bevare regnskoven Indio Maíz i Nicaragua. Og at valget faldt på netop Verdens Skoves arbejde i Mellemamerika, var ingen tilfældighed.

”Det var vigtigt for os at støtte en sag, der gavnede miljøet i bredest mulig forstand. Ved at frede regnskov beskytter man naturligvis både selve træerne og dyrene, der bor der, men regnskovene er også enormt vigtige for hele kloden, fordi de omdanner kuldioxid til ilt, og på den måde modvirker global opvarmning”, forklarer de.

Derudover var det vigtigt for bandet, at det skulle være en sag, der resonerede med dem som band og det musikalske univers, de bevæger sig i. Her fandt de, at en tropisk regnskov gik godt i spænd med bandets varme pop- og R&B-toner og associationerne med navnet ”Pelican Beach”.