Foto af Shutterstock.

Godt nyt: Antallet af tigre er i fremgang

Antallet af tigre har været voldsomt dalene i årtier. Krybskytter, trofæjægere og ødelæggelse af tigrenes habitater har drevet den til randen af udryddelse. Nu har seriøse bevaringsindsatser vendt nedgangen til fremgang. Siden 2010 er bestanden vokset med 40 procent, og en hale af arter nyder godt af, at større områder nu bevares på grund af tigrene. I dag ser fremtiden derfor lysere ud for den majestætiske kat og dens medskabninger.

Af Ida Lund

Med tigerens smukke pels og ikoniske udseende er den et uimodståeligt bytte for krybskytter, der jager den for dens skind og kropsdele til pynt og såkaldt traditionel medicin. Når mennesker samtidig er i fuld sving med at invaderer tigrenes levesteder, har det betydet svære vilkår for tigerens overlevelse, og det store kattedyr har været på randen af udryddelse.

I 2010 blev der afholdt et møde i Sankt Petersborg i Rusland med repræsentanter fra 13 lande, hvor tigeren er hjemmehørende, som skulle sætte en retning for tigerens fremtid. Mødet var det første Global Tiger Summit, og her blev landene enige om, at det krævede langt højere ambitioner end hidtil, hvis tigeren skulle reddes. Derfor blev det vedtaget, at antallet af tigre skulle fordobles frem mod 2022. I år er det tigerens år i den kinesiske kalender, og dette års Tiger Summit, som nærmer i september, markerer afslutningen på det mål, der blev sat i 2010, og der er derfor igen blevet gjort status på verdens tigerbestande.

Selvom målet om en fordobling fra 2010 til i dag ikke blev nået, så kan vi i år fejre en stigning i antallet af tigre på 40 procent siden 2010. Fremgangen i antallet af tigre viser, at der har været en vilje i flere af de 13 lande til at bevare større områder og sætte seriøst ind mod krybskytteri, hvilket gør, at fremtiden i dag ser meget lysere ud for tigeren. Disse resultater viser samtidig, at bevaringsindsatser kan virke effektivt, og at vi også kan redde andre arter og biodiversiteten, hvis vi gør en indsats.

Nepal fører an
Især Nepal har gjort en enorm indsats og landet har næsten tredoblet deres antal af tigre siden 2010. Nepal nu så høj en population af tigre, at man vil undersøge om naturområderne har nået deres kapacitet for, hvor mange tigre, der kan være, uden at det skaber for store problemer i lokalsamfundene i nærheden af tigrenes territorier. Denne bevaringssucces er et opråb til, at flere af de Sydøstasiatiske lande kan og bør følge trop med egne ambitiøse bevaringsindsatser. Lande som Vietnam, Laos og Cambodia oplever nemlig fortsat en fald i deres bestande af tigre. Heldigvis har flere lande i Sydøst- og Centralasien lagt planer for deres genintroduktion af tigeren, hvilket forhåbentlig giver pote, når disse realiseres.

Tigerens overlevelse i Kina ser også lysere ud. I 2016 blev en nationalpark med fokus på tigre og leoparder oprettet i det nordøstlige Kina. Nationalparken strækker sig over mere end 14.000 kvadratkilometer, hvilket er det største beskyttede habitat for tigre i verden.

I Malaysia, hvor krybskytteri og statsstøttede skovødelæggelser er store plager, er der under 150 tigre tilbage. Landet er dog lige gået ind i kampen mod krybskytterne for at redde deres sidste tigre. En hær af mænd og kvinder fra Malaysias ministerium for dyreliv og nationalparker, politi, militærveteraner, NGO´er samt oprindelige folk er gået ind i kampen for at forsvare tigrene. Denne alliance har givet krybskytterne sværere vilkår, og samtidig har bevågenheden gjort, at færre krybskytter slipper for retsforfølgelse, hvilket ellers tidligere var normalt.

Bevaringsindsatserne gavner mange arter
Tigeren er det, som vi kalder en paraplyart. Det betyder, at bevaringsindsatser for at bevare tigerne og deres hjem også gavner mange andre arter. Når større naturområder fredes eller genoprettes, for at tigeren kan trives, giver det nemlig bedre levevilkår for utallige andre arter af dyr, planter og svampe. Når vi står midt i en global biodiversitetskrise, er det vigtigere end nogensinde før at give arterne deres habitater tilbage, så både tigrene og den øvrige mangfoldighed af arter kan vende tilbage.

Kampen fortsætter, men fremtiden ser lysere ud
Selvom dette er gode nyheder for tigeren, kan vi ikke hvile på laurbærene. Tigeren er stadig truet, og det vil kræve fortsat målrettede indsatser for at holde tigerbestanden stabil, og endnu mere for at fortsætte fremgangen. Krybskytterne lurer stadig i buskene, og deres levesteder er stadig under pres fra mennesker, som konstant kræver mere plads. Tigeren har mistet 95 procent af dens tidligere levesteder og er gået fra en bestand på omkring 100.000 for 100 år siden til 4.500 i dag. Der er derfor et fortsat behov for store, beskyttede naturområder, hvor tigeren kan få lov at leve frit i en vild og mangfoldig natur i Asien.

Stop tabet af arter med en seriøs biodiversitetsaftale
Synes du også at tabet af arter skal stoppes? Skriv under her og hjælp os med at lægge pres på de danske politikere for at sikre en seriøs aftale, der stopper tabet af biodiversitet på den næste internationale biodiversitetskonference. Det skal være en aftale, der anerkender omfanget af denne krise og tager de nødvendige skridt for at stoppe tabet af arter omgående.