Gry Errboe (nummer to fra højre) fra Verdens Skove med vores lokale samarbejdspartnere og nogle af de Movimaer, der er med til at forvalte skoven og kakaoproduktionen.

En rundtur hos Verdens Skoves projekter i Bolivia

Er du nysgerrig på at vide mere om Verdens Skoves globale arbejde? Verdens Skoves koordinator for arbejdet i Sydamerika, Gry Errboe, fortæller om sit arbejde med projekterne, vores lokale partnere og den sidste tur, hun var på til Bolivia, hvor hun også var så heldig at støde på en jaguar.

Af Ida Lund

Verdens Skove har en række projekter i Bolivia, hvor vi samarbejder med oprindelige folk for at sikre deres rettigheder samt støtte dem i at forvalte deres skove på bæredygtig vis. Gry Errboe, der er koordinator for Verdens Skoves arbejde i Sydamerika, var for nyligt på tur rundt i Bolivia, blandt andet for at forberede etableringen af Verdens Skoves første lokale kontor i Bolivia. I den forbindelse var Gry rundt til flere af Verdens Skoves projekter i Bolivia sammen med vores nye team-leder Elisa Canqui, der skal lede kontoret i Bolivia, for at introducere hende til projekter, samarbejdspartnere og de oprindelige folk, som hun kommer til at arbejde sammen.

Vild kakao og Movima-folket
Et af de områder, som Gry og Elisa besøgte, er Movima-folkets territorium. Movima-folket kæmper, som så mange andre oprindelige folk, for retten til deres territorier. I 2009 kom der en ny grundlov i Bolivia, som sætter mere fokus på oprindelige folk og deres rettigheder, ikke mindst rettighederne til deres territorier. Movima-folket har derfor søgt om at genvinde retten til deres territorier på to millioner hektar. Efter lange forhandlinger med regeringen fik de dog kun tildelt 60.000 hektar fordelt på flere adskilte områder. Et areal, der ikke er i nærheden af deres oprindelige territorium. Områderne, som de fik rettighederne til strækker sig blandt andet langs Mamoré-floden, da disse ikke er attraktive for hverken landbrug eller kvægdrift, fordi floden ofte flyder over bredderne. Af samme årsag er disse arealer nogle af de få i områder, der ikke er blevet overtaget af private lodsejere. Til gengæld står der skove langs floden, og ud over at være hjem for mange slags vilde dyr, så er de skove rige på både masser af vilde dyr og vild kakao.

Flyveturen over Movima-folkets skove og Mamoré-floden på vej til landsbyerne.

En fordel ved vild kakao er, at kakaoplanterne godt kan tåle at stå under vand i en periode. Dermed kan de overleve, når floden i regntiden går over sine bredder og oversvømmer de omkringliggende områder, hvor de fleste andre afgrøder, som mennesker planter, vil gå til. “Især lige nu, hvor mange oprindelige folk kæmper med at tilpasse deres levevis til klimaforandringernes præmisser, gør modstandsdygtigheden af de vilde kakaoplanter den til en nyttig ressource for lokalbefolkningen at have,” forklarer Gry Errboe.

Et kakaotræ i Movima-folkets skove med kakaofrugter på.

Fælles land og fælles beslutninger
Gry Errboe fortæller, at Movima-folket har små subsistenslandbrug ude i landsbyerne, hvor de bor. Her dyrker de afgrøder til selvforsyning. De bruger selv den vilde kakao, men der er nok til, at de kan forarbejde den og sælge den. Dermed giver skoven langs floden dem en mulighed for indtjening og dermed en ekstra grund til at passe på den. Verdens Skove hjælper Movima-folket med at opnå en høj kvalitet af fermenteret og tørret kakao gennem den rette forarbejdning. Fermenteringen og tørringen af kakaobønnerne er nemlig processer, der skal ske på den helt rigtige måde for at få kakao i den højeste kvalitet. Samtidig hjælper vi dem med adgang til markeder, der kan give dem en bedre pris for kakaoen.

“Vi vil gerne hjælpe dem med at komme ind på det internationale marked for vild og bæredygtigt høstet kakao. Ved at støtte Movimaerne i at eksportere deres kakaohøst, kan de nemlig få en langt højere pris, end de kan på de lokale markeder. Den problemstilling, som vi lige nu forsøger at løse i samarbejde med de lokale er, at de på nuværende tidspunkt ikke har en stor nok produktion til at kunne afsætte høsten til Original Beans. Original Beans er en virksomhed, der køber bæredygtig og vild kakao fra små producenter i hele verden, hvor der stilles høje krav til bæredygtighed og kvalitet,” forklarer Gry Errboe.

Grunden til, at det er svært for de oprindelige folk at samle en stor nok høst, skyldes blandt andet, at skovområderne ikke er særligt let tilgængelige. Faktisk er de oprindelige folk nødt til at sejle flere timer op ad floden for at nå store dele af skoven. Derfor vejleder Verdens Skove dem i at øge høsten blandt andet ved at plante mere vild kakao tættere på landsbyerne, så de får det maksimale ud af deres naturressourcer.

Gry sejlede sammen med vores samarbejdspartnere og oprindelige folk op ad den store flod for at besøge skovområderne med vild kakao. På en af sejlturene var de så heldige at spotte en jaguar, der slappede af ved bredden af floden. Jaguaren er nemlig hjemmehørende i Movima-folkets territorium.

Jaguaren som Gry så ved flodbredden. Billedet er fanget af vores samarbejdspartner Javier.

Processen omkring at høste og forarbejde kakaoen er kun en del af arbejdet med at skabe en indtjening fra det vilde kakao. For at projektet skal blive en succes, også på den lange bane, så skal de oprindelige folk, der gerne vil involveres i arbejdet, tage stilling til, hvordan det hele skal drives efter eget initiativ og indsats. Sammen med vores partnere vejleder vi dem derfor i, hvordan man driver en virksomhed, og hvordan de kan organisere sig og forvalte ressourcerne. De er nemlig nødt til at have en virksomhed, der er økonomisk bæredygtig på sigt, hvor der er en virksomhedsplan, og hvor det er tydeligt, hvem der har ansvar for hvad. “De skal i fællesskab definere og beslutte, hvad der skal ske med deres fælles arealer. Det har nemlig kollektive rettigheder over territoriet, hvilket betyder, at de ejer det i fællesskab. Derfor skal de i fællesskab finde ud af, hvordan de vil forvalte det og udnytte det på sigt,” siger Gry Errboe.

Forventningen er, at støtten fra Verdens Skove og vores partnere kun er nødvendigt indtil projekterne er godt etablerede: “Vores samarbejde med Motiva-folket inkluderer ikke kun at etablere projekterne, men også at undervise og vejlede de lokale i, hvordan de selvstændigt kan fortsætte projekterne uden vores støtte. Det er nemlig enormt vigtigt, at de oprindelige folk både er uafhængige og selvbestemmende,” forklarer Gry Errboe.

En bæredygtig indtjening giver skoven værdi
Udnyttelsen af den vilde kakao i skovene er vigtig, fordi den giver skoven en værdi og endnu mere grund til at passe på den og lade den stå. Movima-folkets kakaoproduktion foregår med et minimum af belastning for skoven. De lader kakaoen gro vildt og går blot ind i skoven og høster kakaofrugterne, når det er sæson. I skovene har de også mulighed for at høste naturligt og vildtlevende frugter og urter, og de kan fiske og gå på jagt.

Gry Errboe og Elisa var også rundt og besøge andre af Verdens Skoves projekter i landet. Blandt andet var de rundt til flere landsbyer i Monte Verde, hvor Chiquitano-folket har deres territorier. Verden Skove har flere projekter, hvor vi samarbejder med Chiquitano-folket om bevare skovene, at styrke deres rettigheder, at få en bæredygtig indtjening fra deres skove samt genopretning af skovområder, der har været ramt af skovbrande, som bliver værre og hyppigere på grund af klimaforandringerne og en invasiv landbrugsindustri. Gry og Elisa besøgte flere landsbyer, hvor vi blandt andet støtter kvindegrupper i at skabe en bæredygtig indtjening fra produktion af naturlige sæber og æteriske olier.

Gry Errboe konkluderer om sin rejse til Bolivia: “Det, jeg mest af alt tager med mig hjem fra denne rejse, er en bevidsthed om vigtigheden af vores arbejde. Alle de projekter, vi har i Bolivia, har stor betydning lokalt både for skovene og økosystemerne, og for de oprindelige folk, der har brug for vores støtte til at kunne forvalte skovene bedst muligt og udnytte dem på en bæredygtig måde.”

Gry til højre sammen med en af vores lokale ansatte i Bolivia