Mange, som demonstranterne her, forsøger at gøre opmærksomme på problemerne ved overforbrug. Foto af Shutterstock.

Black Friday: Tænk før du køber

Årets største handelsdag er lige rundt om hjørnet: Black Friday. Verdens Skove opfordrer til, at man tænker sig om en ekstra gang, før man falder i de mange tilbudsfælder. For selvom produkterne er billige for dig, så er de faktisk rigtig dyre for planeten. Er du mon villig til at styre udenom forbrugsfesten og i stedet tænke i genbrug, reparation af dine ting og alternative julegaver til fordel for klimaet og naturen?

Af Maja Karoline Helledie & Ida Lund Petersen

Selvom Black Friday stadig er et par dage væk, så sværmer det allerede med tilbud og har faktisk gjort det længe. For Black Friday er nemlig ikke længere afgrænset til den sidste fredag i november, men bliver mange steder forlænget til Black Weekend, Black Week og endda Black Month. Fænomenet er amerikansk, men har det i dén grad vundet indpas i Danmark gennem de seneste år. Navnet - Black Friday - kommer af, at der i butikkerne efter sigende bliver helt sort af mennesker.

De særligt gode tilbud gør, at mange ryger i forbrugsfælden og ofte får købt mere, end man har brug for. Og det har ifølge Gry Bossen, Teamleder for Politik & Engagement i Verdens Skove, store konsekvenser for planeten:

“Vores nuværende forbrug er ødelæggende for både klimaet og naturen. Mange økosystemer er allerede blevet ødelagt, og mange andre er tæt på at kollapse. Jordens ressourcer kan slet ikke nå at regenerere sig selv med den hast, vi udnytter dem,” fortæller hun. Faktisk ville vi have brug for ressourcer fra fire jordkloder, hvis alle havde et lige så stort forbrug, som vi har i Danmark.

Hvad har du egentlig brug for?
Den nuværende brug-og-smid-væk-kultur er enormt belastende for både miljøet og for klimaet. Derfor mener Gry Bossen, at der er brug for en ændring i hele vores tilgang til forbrug.

“Måden vi forbruger på, er på ingen måde bæredygtig. Vi er nødt til at bruge vores ting meget længere og ikke bare kassere dem ved første tegn på slitage, eller fordi der kommer en nyere version af vores smartphones eller en ny kollektion af tøj,” forklarer Gry Bossen. “Vi er nødt til at spørge os selv, hvad vi virkelig har brug for,” understreger hun. Mange ting kan nemlig sagtens repareres og bruges længe endnu, istedet for at købe nyt. Ofte køber vi nemlig ting, som vi slet ikke har brug for. Vi køber det, fordi vores kapitalistiske samfund har skabt en forbrugskultur, der får os til at hungre efter et overflod materialistiske ting. Vi bliver eksponeret for det overalt - i butikker, på nettet, i reklamer, i byrummet, på sociale medier, gennem hinanden. Det er en tendens, der vokset gennem de sidste 50 år og nu er eksploderet. Derfor er det heller ikke nødvendigvis nemt at hoppe af forbrugsvognen.

Gry Bossen giver en række gode råd til, hvordan man kan blive en mere bevidst forbruger: “Når du har forholdt dig til, om du faktisk har behov for nye ting, så undersøg om disse kan købes fra genbrug. Med den generelle tendens i samfundet til at smide ting ud, selvom de stadig er velfungerende, er det nemlig nemt at finde rigtig mange ting i fin stand second-hand. Hvis second-hand ikke er en mulighed, så kan du undersøge, om det du mangler, kan findes gennem bæredygtige producenter og lokale virksomheder, der arbejder for velgørende formål. Det kan være virksomheder, der har en værdikæde med mindst mulig aftryk på natur og klima, eller som støtter naturbevarelse eller klimadagsordenen. En vigtig pointe er også, at købe ting af høj kvalitet. Selvom kvalitet måske koster mere, så holder det også længere. Dermed er det fordelagtigt for både miljøet og i sidste ende din pengepung,” lyder hendes råd.

Dog er det også vigtigt at være opmærksom på ‘greenwashing’ i din søgen efter de bæredygtige produkter. Bare fordi et brand eller en virksomhed bruger begreber som bæredygtigt eller CO2-neutralt, er det ikke ensbetydende med, at deres produkter kan købes med god samvittighed. Mange virksomheder inkluderer nemlig bæredygtighed i deres marketingstrategier, uden at det nødvendigvis afspejler sig i deres værdikæde, så derfor er det en god idé at kigge grundigt på, hvad virksomheden står for, og hvad der præcis menes med ord som ‘bæredygtigt’ eller ‘CO2-neutralt’, inden du køber.

Tænk alternativt med dine julegaver
Julen kan være en rigtig svær tid som bevidst forbruger. Selvom man måske selv har opdaget glæderne ved genbrug og andre løsninger til at springe forbrugsfesten over, så kan der stadig være et pres fra samfundet eller forventninger fra familien om, at man skal købe splinternye julegaver til alle - og gerne de ting, som folk ønsker sig, uanset om produkterne er nogle, man selv kan stå inde for eller ej.

Nye julegave-tendenser er dog også ved at finde vej frem. Flere og flere giver gaver, der er hjemmelavede eller fundet second-hand. “Det er ikke alene en bæredygtig måde at tilgå julegaver på, men det er faktisk også mere personligt,” siger Gry Bossen. “Også oplevelsesgaver er en super god gaveidé, som potentielt både skåner planeten og er fulde af omtanke,” fortsætter hun. Det kan eksempelvis være en tur, en middag, en kulturoplevelse, en wellness-oplevelse, en biograftur eller lignende.

Du kan også købe dine julegaver gennem en organisation som Verdens Skove. På den måde støtter du vores arbejde med at redde regnskov og for bæredygtig anvendelse af skovens ressourcer. Du kan forkæle dem, du holder af, med vores flotte produkter eller vores velkendte regnskovscertifikater, som faktisk har været en populær julegave blandt danskerne gennem hele 40 år.

Hvis du vil have flere gode råd til at blive en mere bæredygtig forbruger, så læs Verdens Skoves klima-forbrugerguide, der blandt andet oplyser om faldgruberne, når du køber tøj eller elektronik.