Påfugle-edderkopperne er blevet berømte for deres pragtfulde farvar og specielle parringsdans. Her ses en smuk M. azureus. Foto: Joseph Schubert

Bedårende nye edderkopper opdaget i Australien

Verden er lige blevet beriget af kendskabet til syv nye arter af de smukke og fascinerende påfugle-edderkopper. Arterne har deres navn efter deres farver og dans, som de udfører for at score deres mage. Samtidig er de meget små og vildt nuttede.

Af Sofie Banke Poulsen

Syv nye påfugle-edderkopper er blevet opdaget i Australien. Edderkopperne, der fik deres tilnavn på grund af deres smukke farver og deres meget specielle dans, som skal lokke en mage til, kan få selv en araknofobisk person til at sige "nååå". Deres specielle dans kombineret med deres smukke farver og nuttede lilebitte størrelse, har  fået dem til at gå viralt og givet dem stjernestatus. Deres berømthed har ansporet de nye opdagelser, og med de syv nye arter, er antallet af kendte påfugle-edderkopper nu oppe på 67.

Påfulgeedderkopper, som du kan se flere billeder af her, hedder på latinsk Genus Maratus, og det er åbenlyst, hvorfor de fortjener deres navn. De syv nye tilføjelser til de kendte arter er ingen undtagelse.

Påfugle-edderkopperne er unikke for Australien, og selvom de er giftige, er disse edderkopper helt ufarlige for mennesker. De jager i stedet små fluer og andre insekter ved at snige sig op på dem og slå til.

Joseph Schubert Tom Edwards er ansat på Victoria museet i Melbourne, Australien, hvor han har ansvaret for Victoria Museet, hvor han er ansvarlig på registrering af hvirveldyr til museets database med speciale i araknologi (forskning i edderkopper og lign. dyr) samt entomologi (den gren indenfor zoologien, der fokuserer på insekter).

”Jeg ville beskrive påfulgeedderkopper som bittesmå farverige killinger,” fortæller Joseph Schubert Tom Edwards til nyhedsmediet Australian Broadcasting Corporation.

”De har deres egen personligheder, og de er ekstremt små, cirka på størrelse med et riskorn,” fortæller han.

Han var engang selv bange for edderkopper, men han startede med at holde dem som kæledyr for at overkomme sin fobi. I dag er han vild med edderkopper, og han har dokumenteret sammenlagt 12 nye påfugle-edderkoppearter og offentliggjort en beskrivelse af disse i tidsskriftet Zootaxa med indviklede detaljer om deres specielle frieridans.

”Nogle af disse arter er opdaget af forskere, som har dokumenteret lokaliteterne og sendte billeder til mig. Deres hjælp er så vigtigt for denne form for undersøgelse,” forklarer Schubert til magazinet, Scimex.

Han opdagede selv nogle af arterne på en felttur til Vestaustralien, mens en anden art var fra Sydaustralien og endnu en fra Victoria.

Hans ynglingsart indtil videre er M. Constellatus.

”Det er sådan en flot art. Mønsteret minder mig om Stjernenatten af Van Gogh. Derudover rejste jeg en meget lang vej for at finde den,” fortæller han.

En af dem, der har været med til at gøre påfugle-edderkopperne berømte, er entomologen, Jurgen Ottos, der arbejder for Australiens landbrugsministerium. Han har både med sit galleri og videoer af edderkoppernes parringsdans været med at løfte deres virale stjernestatus. Jurgen Otto forventer selv, at der vil blive opdaget flere arter i fremtiden.