Store græssere, som bisonokserne på Bornholm, er til gavn for en mere varieret og rig natur. Dem er der ikke plads til i en tæt plantageskov. Foto:  Rune Engelbreth Larsen
Store græssere, som bisonokserne på Bornholm, er til gavn for en mere varieret og rig natur. Dem er der ikke plads til i en tæt plantageskov. Foto: Rune Engelbreth Larsen

Folkeskoven bliver tætplantet plantageskov

Af Kenneth Buk, DKN

Naturstyrelsen har denne nyhed om plantning af en ny folkeskov. Det er glædeligt, at der kommer mere skov i Danmark, og Naturstyrelsen skal have ros for at plante 30 forskellige arter i den nye skov ved Skævinge. Derimod er det spild af penge og skidt for biodiversiteten at Naturstyrelsen planter over 3000 træer per ha. Formålet med området er ifølge nyheden at beskytte rent drikkevand, give nye rekreative muligheder og skabe nye levesteder for dyr og planter. Disse formål opfyldes bedre ved at plante meget færre træer og lade vild natur indfinde sig. Det vil resultere i en mere artsrig natur med en mosaik af levesteder og større oplevelser for publikum. Over 60% af de danske skovarter er truede, netop fordi de IKKE kan bo i sådan en tæt plantageskov, som Naturstyrelsen nu har startet. Drikkevand har heller ikke glæde af en tæt skov, hvor nedsivningen af vand faktisk er lidt mindre end i mere åben eller blandet natur.

Alligevel bliver Naturstyrelsen ved med at rejse netop denne type skov, måske fordi den bliver ved at med at tænke på at dyrke tømmer istedet for at levere natur. Træer plantes tæt, så deres konkurrence om lys tvinger dem til at blive rette stammer. De fleste af de træer, som er plantet med indsamlede penge, vil skulle fældes i en ung alder for at give plads til de andre træer. Historien melder intet om, at skoven vil være urørt, så det må formodes at de sidste af de donerede træer, skal fældes, når de en dag kan give godt tømmer. Hvis Naturstyrelsen vil gavne biodiversiteten ved at plante skov, skal den lukke eventuelle dræn, lade hjortene komme ind på arealet og eventuelt senere supplere med et par vildheste eller andre græssere. En kilde til frø for nye træer kan sikres ved blot at plante nogle spredte, hegnede holme, mens resten af træerne vil komme helt af sig selv og ganske gratis. Ingen af de plantede træer vil skulle fældes, og de donerede penge vil dermed kunne strækkes til et større areal med træer, der kan leve i århundreder, dø naturligt og blive til fantastiske levesteder for insekter, svampe og hulboende dyr.

Verdens Skove håber, at politikerne er klar over, at mere produktionsskov ikke gavner biodiversiteten. I forbindelse med den kommende biodiversitetspakke foreslår Verdens Skove netop, at Naturstyrelsen standser skovproduktionen på sine arealer, at den ikke længere skal være selvfinansierende, men bliver lagt ind under finansloven, og at den, modsat hvad der er tilfældet nu, får vild natur og biodiversitet som kernefokus.