Unknown Mortal Orchestra indtager VEGA med rost album og liveshow

Unknown Mortal Orchestra indtager VEGA med rost album og liveshow

VEGA & Beatbox Concerts præsenterer
Unknown Mortal Orchestra indtager VEGA med rost album og liveopshow
Det amerikansk/new zealandske lo-fi indierock-band Unknown Mortal Orchestra fik massiv ros for deres debut fra 2011. Her blot 18 måneder efter er de albumaktulle igen og besøger i den forbindelse for første gang Danmark, når de 21. maj giver koncert i Lille VEGA med deres fantastiske liveshow.

På trods af fremragende albumanmeldelser har Unknown Mortal Orchestra først og fremmest etableret sig som et must see-live act, der overvælder med en intens og ekstremt karismatisk optræden. Bandet har siden udgivelsen af debutalbum i 2011 turneret intensivt og har herigennem perfektioneret deres liveudtryk og opbygget en dedikeret fanbase.

Formidabelt debutalbum
Unknown Mortal Orchestra blev dannet i 2010 af sanger/guitarist Ruban Nielson og består endvidere af bassist Jake Portrait og trommeslager Greg Rogove. De gjorde først opmærksom på sig selv med numrene "Ffunny Ffriends" and "How Can You Luv Me?", der blev populære blandt nettets musikbloggere. I juni 2011 udgav trioen så deres debutalbum, Unknown Mortal Orchestra.

Albummet blev overordentlig positivt modtaget og fik bl.a. 8.1 af Pitchfork, der beskrev albummet således: ”Though obviously more camera shy than Sleigh Bells or Cults, UMO represents a similar merger of simple and catchy melodies lovingly marooned in a raw, buzzcut production that puts an emphasis on the beats.

Albummet vandt i 2012 Taite Music Prize, der er en årlig musikpris, som uddeles for årets bedste album fra New Zealand, og samme år vandt forsanger Ruban Nielson en New Zealand Music Award i kategorien ”Best Male Artist”.

Nyt album ude 5. februar
Den 5. februar udkommer så Unknown Mortal Orchestras andet album, der blot har fået titlen II. Forventningerne til albummet har vokset sig betydelige, og udgivelsen optræder bl.a. på Paste Magazines liste over 25 albums, de ser frem til i 2013. Magasinet skriver om forventningerne:

And, as good as their debut was, the band is known as a necessary live experience, with fans anticipating even more of their personality and presence seeping into their sophomore effort on new home Jagjaguwar.

Første single fra bandets kommende album, nummeret ”Swim and Sleep (Like A Shark)” er blevet rigtig godt modtaget, og der er derfor al mulig grund til at glæde sig til at høre det nye album live, når Unknown Mortal Orchestra gæster Danmark og VEGA for første gang.

Læs i øvrigt et interview med forsanger Ruban Nielson, der er tidligere medlem af det roste new zealandske band Mint Chicks, som den danske blog EarCandy har lavet HER.

Fakta om koncerten
VEGA & Beatbox Concerts præsenterer
Unknown Mortal Orchestra (US/NZ)
Tirsdag den 21. maj kl. 21
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
120 kr. + gebyr
Forsalget starter fredag den 1. februar kl. 10 via VEGAs hjemmeside, Billetlugen og i Fona-butikker.
Læs mere og køb billet til Unknown Mortal Orchestra i Lille VEGA.