VEGA & Live Nation præsenterer

Tricky kommer til VEGA med nyt album

Den engelske rapper og producer Tricky udgav i maj et nyt, meget personligt album. Nu tager han de nye sange med på en turné, der fører ham til Lille VEGA den 29. november.

Tricky vender dermed tilbage til Lille VEGA, hvor han også gav koncert i 2011. Han medbringer sit tiende album, der udkom den 23. maj og bærer titlen False Idols. Der er tale om et meget personligt album, der varsler en ny start for kunstneren.

En kamp for at finde sig selv
De seneste år har Tricky efter eget udsagn kæmpet med sit kunstneriske udtryk, ofte tynget af arven fra 90’er-udgivelser som klassikeren Maxinquaye (1995) og Nearly God (1996). Det har været en kamp mod egne og andres forventninger og en langsom accept af, at disse albums lyd og succes ikke kan undgå at definere ham. Tricky siger meget ærligt:

I was lost for ages. I was trying to prove something to people, trying to do something to please other people and also myself at the same time, which is never going to work. To be honest with you, I’ve been floating around since Chris Blackwell and Island (producer og pladeselskab, red.). My last two albums, I thought they were good, but I realize now they weren’t. This album is about me finding myself again.

Et album for Tricky
False Idols har Tricky derfor valgt at lave musik for sin egen skyld. Han skrev sangene til albummet hurtigt og instinktivt, uden at tænke for meget over dem. Og på den måde vendte Tricky tilbage til den tilgang, der prægede hans første albums:

This new album I’ll stand behind every track. I don’t care whether people like it. I’m doing what I want to do, which is what I did with my first record. That’s what made me who I was in the beginning. If people don’t like it, it don’t matter to me because I’m back where I was.

Lyt til singlen ”Nothing Matters” med Nigerias nye stjerne Nneka.

Et album for fans af Tricky
Trickys fokus på at lave musik, som han selv har lyst til at lave, har imidlertid også skabt et album, som både fans og anmeldere er begejstret for. Gaffas anmelder giver således albummet 4/6 stjerner og kalder udgivelsen Trickys ”bedste album længe”, mens det engelske musikmagasin Mojo giver det 8/10 og mener, at Tricky hermed har lavet en opfølger til Maxinquaye.

Resultatet kan høres live, når Tricky giver sin første koncert i Danmark i over to et halvt år.

Tricky (UK)
Fredag den 29. november kl. 21
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
275 kr. + gebyr
Forsalg via VEGAs hjemmeside og Billetnet.
Læs mere og køb billet til koncerten med Tricky i Lille VEGA.