Queer-rapperen Mykki Blanco er klar til at følge op på Roskilde Festival-show med koncert i VEGA

Den amerikanske queer-rapper og performancekunstner Mykki Blanco giver koncert i Lille VEGA lørdag den 26. oktober, hvor man kan se frem til et yderst flamboyant og anderledes hiphop-show. Den danske electronica-kunstner The mOOnbird og dj’en Boycrush varmer op inden koncerten.

Hiphop-koncert ud over det sædvanlige
Queer-rapperen fra New York spillede i sommer en utrolig hypet koncert på Roskilde Festivals Pavilion-scene, og nu er han klar til at spille en koncert i VEGA, der er på flere lister over koncerter, man skal se i oktober. Der venter nemlig en hiphop-koncert ud over det sædvanlige.

I en ellers machopræget og ofte lidt homofobisk kultur skiller Mykki Blanco sig kraftigt ud. Som rapper og transvestit tilhører den alternative rapper og performance-artist nemlig en undergenre, der er blevet døbt queer rap.

Blancos tekstunivers afviger fra meget traditionel rap, og med en flamboyant attitude, et udseende, der ofte omfatter drag-beklædning, og en yderst ekstravagant stil, er der en høj grad af performance i Mykki Blancos udtryk – både i hans musikvideoer og til hans liveoptrædener.

I maj udsendte Mykki Blanco den Pitchfork-roste ep Haze.Boogie.Life, og i øjeblikket arbejder han på sit debutalbum med titlen Michael, der refererer til hans noget extravangante borgerlige navn Michael Quattlebaum Jr. Der er således gode chancer for at komme til at høre nyt materiale til koncerten i VEGA, såvel som undergrundshits som ”Wavvy” og ”Haze.Boogie.Life”.

Originale danske support-navne
Mykki Blancos hiphop-lyd er inspireret af elektronisk musik, og aftenens support bevæger sig også indenfor de elektroniske genrer. Aftenen indledes med den århusiansk/københavnske dj og eventmager Esben Weile Kjær, der som Boycrush er kendt for at levere nogle kreativt forrygende dj-sæts.

Umiddelbart inden koncerten kan man derefter høre den originale danske electronica-kunstner The mOOnbird. The mOOnbird er Jonatan Bengtas mørke enmands electro-projekt inspireret af rovfugle og Moondogs dybe trommer. I maj udkom Bengtas andet album, This is Viking, hvor han har samplet visnede palmetræer, slidte marimbas og mosbefængte klaverer med masser af synth og forvrængede vokaler. Resultatet er en blanding af tropiske og solbeskinnede beats og ildevarslende, dystopisk pop.

Mykki Blanco (US). Support: The mOONbird (DK) + Boycrush DJ (DK)
Lørdag den 26. oktober kl. 21
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
140 kr. + gebyr
Forsalg via VEGAs hjemmeside og Billetnet.
Læs mere og køb billet til koncerten med Mykki Blanco i Lille VEGA.