VEGA præsenterer:

Kongen af queer rap, Mykki Blanco, vender tilbage til Danmark

Efter at have spillet en forrygende koncert på årets Roskilde Festival vender den amerikanske queer rapper Mykki Blanco tilbage til Danmark, hvor han den 26. oktober giver koncert i Lille VEGA.

Den flamboyante transvestit-rapper er dermed klar til at starte en eksplosiv fest og følge op på sin roste optræden på Pavilion-scenen, når han bringer sin ep, Betty Bubble: The Initiation, fra maj med til VEGA.

Ikke som andre rappere
I en ellers machopræget og ofte lidt homofobisk kultur skiller Mykki Blanco sig kraftigt ud. Som rapper og transvestit tilhører den alternative rapper og performance-artist nemlig en undergenre, der er blevet døbt queer rap.

Blancos tekstunivers afviger fra meget traditionel rap, og med en flamboyant attitude, et udseende, der ofte omfatter drag-beklædning, og en yderst ekstravangant stil generelt, er der en høj grad af performance i Mykki Blancos udtryk – både i hans musikvideoer og til hans liveoptrædener.

En hiphop-koncert ud over det sædvanlige
Når Mykki Blanco spiller live, kan man derfor også forvente sig en hiphop-koncert ud over det sædvanlige. Det understregede han, da han i sommer gæstede Roskilde Festival, hvor han leverede et anderledes show for en yderst forventningsfuld publikumsskare. I den 4-stjernede anmeldelse hos Soundvenue, beskrev anmelderen bl.a. oplevelsen således:

Attitude betyder meget i Mykki Blancos univers, der kombinerer hiphoppens jeg-kult med vogue-kulturens poseren og nattelivets scoringsdarwinisme. Sætninger bliver kastet med en fornærmelsessnerrende stemmelyd, og alle bevægelser på scenen er som udfordringer.

Flere danske medier havde Mykki Blancos koncert på Roskilde på deres liste over ”must see”-koncerter.

Debutalbum er undervejs
Mykki Blanco, der bærer det lettere extravangante borgerlige navn Michael Quattlebaum Jr., har indtil videre udgivet to ep’er, Mykki Blanco & the Mutant Angels (2012) og Betty Bubble: The Initiation fra maj måned. Den flittige rapper arbejder dog i øjeblikket på materiale til hans debutalbum, der indtil videre har fået titlen Michael og efter planen skulle udkomme i løbet af 2014.

Mens vi venter på et egentlig debutudspil, kan man glæde sig over tracks som ”Head is a Stone” og ”Waavy” fra mixtape’et Cosmic Angel: The Illuminati Prince/ss (2012). Hvis vi er heldige, vil koncerten i VEGA til oktober byde på nye numre fra det kommende album.

Mykki Blanco (US)
Lørdag den 26. oktober kl. 21
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
140 kr. + gebyr
Forsalg via VEGAs hjemmeside og Billetnet.
Læs mere og køb billet til koncerten med Mykki Blanco i Lille VEGA.