GY!BE-søsterprojektet Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra til VEGA
Tre af hovedkræfterne bag det legendariske postrock-band Godspeed You! Black Emperor, der i sommer lagde Tivolis Koncertsal ned, gæster Lille VEGA den 9. marts med Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra. Koncerten er bandets første på dansk grund i seks år, og de medbringer nyt album.

Den 21. januar udgiver det eksperimenterende canadiske rockorkester Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra det nye album Fuck Off Get Free We Pour Light on Everything og drager på turné. Søndag den 9. marts kan både nye og gamle numre opleves live i intime rammer i Lille VEGA til bandets første koncert i Danmark, siden de besøgte samme koncertsal samt Voxhall i 2008.

Bandet har været igennem mange navne, heriblandt Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra and Tra-La-La Band og A Silver Mt. Zion, men nu går de under navnet Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra. Dog omtales de ofte blot som Silver Mt. Zion.

Godspeed You! Black Emperors søsterband
Silver Mt. Zion blev dannet i 1999 i Montreal af Efrim Menuck, der i forvejen var – og er – guitarist i det berømte, instrumentale postrock-orkester Godspeed You! Black Emperor. Sammen med to andre GY!BE-medlemmer violinist Sophie Trudeau og bassist Thierry Amar, blev Silver Mt. Zion en realitet. Med yderligere medlemmer om bord, udgav de i 2000 den hovedsageligt instrumentale debut He Has Left Us Alone but Shafts of Light Sometimes Grace the Corner of Our Rooms…

Siden begyndelsen har Silver Mt. Zion haft forskellige større besætninger, men de tre oprindelige medlemmer er stadig kernen i gruppen. De er også alle tre stadig medlemmer af Godspeed You! Black Emperor, der i sommer gæstede Tivolis Koncertsal til en meget omtalt og anmelderrost koncert foran mere end tusind entusiastiske GY!BE-disciple.

Indimellem studiearbejdet og turnéerne med GY!BE har den meget produktive Efrim Menuck og resten af Silver Mt. Zion dog også haft tid til at kreere Silver Mt. Zion-udgivelser, senest Kollaps Tradixionales (2010) og tage på et begrænset antal korte turnéer, hvor de bl.a. gæstede Danmark sidst i 2008.

Nyt Silver Mt. Zion-album og ny lyd
I løbet af de seneste år er Silver Mt. Zion igen blevet en kvintet, og deres lyd er begyndt at bevæge sig fra det sfæriske instrumentale udgangspunkt mod mere regulær rock med elektrisk guitar og bas, trommer og vokaler med Efrim Menuck som forsanger. Her blander bandet støjrock, hardcore, blues og garagerock. Dog indeholder Silver Mt. Zions udtryk stadig vidtstrakte lydlandskaber og foruroligende kaskader af støjende guitarer som kontrast til violiner, cello og kontrabas.

Når Silver Mt. Zions nye album, Fuck Off Get Free We Pour Light on Everything, udkommer den 21. januar, er det med helt nye numre samt allerede koncertafprøvede numre som “Fuck Off Get Free (for the Island of Montreal)”. Albummets hovedværk et den 14 minutter lange “Austerity Blues”, som man allerede nu kan høre et uddrag af HER. Albummets temaer er ikke just lyse; det handler om verdens grådighed, skødesløshed og uretfærdighed, og Efrim Menucks engagerede, politisk ladede tekster er fyldt med vrede, men dog også med håb.

Det er en sjælden, men stor fornøjelse at kunne præsentere Silver Mt. Zion live i Danmark.

Fakta om koncerten
Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra (CAN)
Søndag den 9. marts 2014 kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 Kbh. V
Pris: 180 kr. + gebyr
Forsalg via VEGAs hjemmeside og Billetnet.dk.
Læs mere og køb billet til koncerten med Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra.