Dora Morelenbaum - pressebillede

Dora Morelenbaum bringer Brasilien til VEGA

Dora Morelenbaum bringer Brasilien til VEGA
Alle tanker om efterår og kulde bliver jaget ud af Lille VEGA, når Dora Morelenbaum fylder salen med sine varme og drømmeagtige sange d. 31. oktober.

På en af toppen af den nye brasilianske musikbølge rider sangerinden og sangskriveren Dora Morelenbaum. Hendes sublime stemme fører dig gennem hendes sanselige musikalske univers.

Morelenbaum er medlem af den brasilianske Latin-Grammy-vindende superstjernekvartet Bala Desejo, der sidste år indtog Roskilde Festivals Gloria-scene. Bandet har været med til at åbne brasiliansk musik op for et nyt publikum uden for landets grænser.

På sin solo-EP Vento De Beirada præsenterer sangerinden en anden lyd end Bala Desejos oprørske, glade og avantgardistiske tropicália-lyd. Hendes solomateriale læner sig mere imod en mere drømmeagtig, downbeat MPB (Música Popular Brasileira)-indflydelse. Moderniteten er tydelig, men det er også muligt at spore inspiration fra idoler som Gal Costa og Maria Bethânia.

EP'en består af fire numre, som allerede har høstet store roser efter udgivelsen. Åbningsnummeret er den ømme og blide “Japão”, som er inspireret af den legendariske japanske komponist Ryuichi Sakamotos melodier. Komponisten arbejdede en gang sammen med sangerindens forældre, der også er musikere; Paula og Jaques Morelenbaum, da hun var ung.

Sangen“Dó a Dó” er er fyldt af frodige, fejende strygere, som hendes far har arrangeret og sangen er skrevet i fællesskab med Tom Veloso fra bandet Dônica. Han er ikke den eneste samarbejdspartner på udgivelsen. Der er yderligere samarbejder på EP'en, herunder produktion af Ana Frango Elétrico, en af stjernerne fra Rios musikscene. Lucas Nunes fra Bala Desejo bidrager med produktion, sangskrivning og guitar, og Guilherme Lírio er også med på produktion, guitar og bas. Mens Bala Desejos Zé Ibarra har skrevet sangen “Vento De Beirada” sammen med Lucas og Victor Vasconcellos.

Dora Morenlenbaum (BR)
Torsdag 31. oktober kl. 21.00
Lille VEGA, Enghavevej 40, 1674 København V
Billetpris: 235kr. + gebyr.
Billetsalget starter i dag via vega.dk og Billetlugen.
Læs mere om og køb billet til koncerten med Dora Morenlenbaum.

VEGA er et regionalt spillested med mere end 350 koncertarrangementer årligt på de tre scener: Store VEGA, Lille VEGA og Ideal Bar Live og +800 bands. VEGA blev etableret i 1996 som en erhvervsdrivende fond: Koncertvirksomhedens Fond. VEGA har ingen aktionærer og et evt. overskud investeres i at skabe flere koncerter og bedre vilkår for livemusikken.