Travemünde: seaside resort, woman with dog on the beach © Olaf Malzahn/LTM

Tyskland, et ferieparadis for dig og din hund

Selv en hund har brug for ferie: Løbe gennem skove, over enge, plaske og lege med bold på stranden!

Hunde er velkomne overalt i de tyske ferieregioner - f.eks. ved Nordsøens og Østersøens kyster. De fleste frisiske øer har deres egne strande til de firbenede venner, ofte væk fra de mere travle badeområder.

Otterndorf: The tidelands guide Julia Kobsch with her dog on the tidal flats © GNTB/Jens Wegener

Strand, bjerg og Vadehav

Alene på øen Sild er der mere end 15 hundestrande, og på øer og i badebyer finder man masser af hundelegepladser. Mange caféer og restauranter byder velkommen med vandskål og hundekiks til de firbenede gæster, hvilket gør det nemt og behageligt at rejse med din bedste ven.

I nogle områder skal man dog være opmærksom på anvisninger om, at hunden skal være i snor. Dette gælder eksempelvis ved gåture ved Vadehavet, som er på UNESCO's verdensarvsliste. Det er dog muligt at booke en guided vadehavsvandring i selskab med din hund.

Der er de fleste steder naturligvis mere frihed uden for feriesæsonen, hvor endnu flere strande velkommer de firbenende til at få sand under poterne og snuse til tang og muslingeskaller. Ikke mindre spændende er Alperne i syd og de lave bjergkæder som Harzen, Thüringer Wald, Erzgebirge, Sauerland eller Scharzwald, hvor hunde og deres herrer kan tage på lange naturskønne gåture.

Tholey: A couple with a dog relaxing along the Herzweg, a circular trail at the Schaumberg mountain © GNTB/Jens Wegener

Storbytur med din firbenede ven

En byferie er lige så ukompliceret, for eksempel anses Berlin for at være specielt hundevenlig: Der er hundelegepladser i de fleste parker, de firbenede venner er velkomne i turistbådene, og "menneskets bedste ven" kører gratis med metroen - hvis man køber en dagsbillet. I Hamburg må hunde løbe frit i de fleste parker, og hvis du gerne vil møde andre hundeejere, er Elbstranden et anbefalelsesværdigt lufte-sted.

I alle tyske ferieregioner kan man finde passende indkvartering til rejser med hund. Mange hoteller tillader hunde på værelserne – der kan dog være et lille ekstra gebyr - og de er som regel også velkomne indenfor på restauranter, hvis de kan forlige sig og falde til ro under bordet. Mange ferielejligheder og feriehuse er også åbne for hundegæster.

Mescherin:Woman with dog is canoeing; at the Oder © GNTB/Florian Trykowski

Praktiske tips: Mikrochip, vaccination og hundebillet

Et par formaliteter skal overholdes for at sikre, at selve rejsen også er ukompliceret: Den firbenede ven skal have en mikrochip, den skal have en rabiesvaccination (mindst 21 dage før rejsen) og et gyldigt EU-vaccinationscertifikat - dette kontrolleres især ved indrejse med fly. Har man en hund fra listen over særligt farlige hunde, er det dog ikke muligt at tage hunden med på ferie.

Hvis du rejser med tog, skal din hund have sin egen billet - de fås til halv pris. Så længe den er anbragt i et hundebur, tæller den som håndbagage og rejser gratis. Større hunde skal have mundkurv på og holdes i snor.

Er der styr på det hele? Så kan din hundeferie begynde!

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.