Göhren: Par udforsker strand med grønne klitter © DZT / Christoph Jorda

Positiv respons på årets GTM

Årets GTM er netop blevet afholdt, og der var stor tilfredshed fra både tysk turisme og internationale aktører. Tilfredsheden fra dansk side var også til stede, oplevede Tysk Turist Information, og interessen for Rejselandet Tyskland har sjældent været større.

Årets GTM er vel overstået, og tilbage står at måle på, hvordan deltagerne har oplevet de virtuelle dage. En undersøgelse har derfor netop afdækket, hvilken oplevelse leverandører og indkøbere havde i sidste uge, og den viser, at 84 procent af deltagerne var tilfredse eller meget tilfredse med årets messe, mens 86 procent af respondenterne tilkendegiver, at vGTM er en god / meget god platform for nye indsigter og indgåelse af forretningsaftaler.

Petra Hedorfer, direktør for DZT: "GTM er det centrale salgs-event for incoming turisme til Tyskland, og i år var ingen undtagelse, selvom det var virtuelt. En foreløbig undersøgelse af vGTM 2021 har vist en høj brandforståelse for rejselandet Tyskland fra de vigtigste udenlandske nøglemarkeder og tilsvarende høje forventninger. 96 procent af respondenterne var da også i stand til at etablere nye forretningsforbindelser på vGTM, mens 90 procent ønsker at deltage i GTM næste år. Med denne track record støtter vi effektivt op om en kick-start af Tysklands incoming turisme”.

250 tyske deltagere fra hotelbranchen, transportsektoren og rejsebranchen samt regionale turistorganisationer og cirka 500 internationale rejseindkøbere benyttede den digitale platform fra 27. til 29. april med formålet at researche på og forhandle tilbud på plads angående det kommende år.

Flere danske rejsebureauer deltog da også i årets vGTM målt i forhold til sidste år.

Rostock: Cyklister ved den gamle flod i Warnemünde © TMV / Felix Gänsicke

”Vi oplevede fra dansk side en stor interesse for årets GTM, og det gælder ikke mindst nye aktører i form af rejsebureauer i Danmark, der har fået øjnene op for Tyskland. COVID-19 pandemien har skærpet interessen for at tage på ferie i Tyskland, men det er ikke kun den, der skaber fornyet interesse. Vi oplever en stærk underliggende bevægelse mod bæredygtige rejser, både hvad gælder transport i generel forstand og helt specifikt togrejser, indkvartering på bæredygtige hoteller og ’grønne’ oplevelser. Og når de danske rejsebureauer stiller skarpt på det, er det fordi, de oplever, at kundernes interesse er der”, siger Ulrik Andersen, trade manager hos Tysk Turist Information.

vGTM’s program bød på paneldiskussioner og webinarer med markedsindsigt fra vigtige kernemarkeder for tysk incoming turisme, de seneste tendenser på det internationale marked, udviklingen i den tyske turistindustri, tilbud om Tyskland som rejsedestination og aktuelle marketingkampagner for GNTB.

Partnerlandet for GTM 2021 var Mecklenburg-Vorpommern. Tobias Woitendorf, administrerende direktør for Mecklenburg-Vorpommern turistorganisation (TMV): ”vGTM var en meget god mulighed for Mecklenburg-Vorpommern i forhold til at intensivere den direkte sparring med internationale indkøbere, der viste stor interesse for nye turistprojekter såvel som for bæredygtighed. Interessen for rejser er uforandret, og forhåbentlig vil der også snart være godt nyt angående en generel åbning af landet".

I 2022 finder GTM sted fra 2. til 4. maj i dagene for Passionsspillene i Oberammergau kommune.

Oberammergau: Udsigt over dalen, Deutsche Alpenstraße © Ammergauer Alpen GmbH / Florian Wagner

Se mere her...

Baggrundsinformation

GTM organiseres hvert år af det tyske nationale turistbureau (DZT) i samarbejde med skiftende partnerregioner og byer. Hjertet af begivenheden er workshoppen. Udbydere fra hotelbranchen, transportsektoren samt lokale og regionale turistorganisationer præsenterer deres udbud for det internationale publikum - den internationale rejsebranche. Deltagerne kan skabe nye kontakter og cementere eksisterende, og der kan også foretages forretninger med tyske udbydere.

Det tyske turistråd (GNTB) er Tysklands nationale turistorganisation, som arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomi og energi (BMWi) med det formål at repræsentere Tyskland som turistmål. GNTB finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsregering. GNTB arbejder tæt sammen med den tyske rejsebranche og partnere og brancheorganisationer i den private sektor og udvikler strategier og markedsføringskampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som turistmål og for at tilskynde turister til at besøge landet.

GNTB har en trestrenget genopretningsstrategi til at overvinde udfordringerne i forbindelse med COVID-19-pandemien:

- Promovering af mærket Destination Germany og forbedring af brandprofilen

- Støtte til rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationer og udveksling af viden

- Udvikling af handlingsplaner på grundlag af målrettede markedsundersøgelser og løbende analyse af virkningerne af coronavirus.

Under denne krise bruger GNTB kontracyklisk markedsføring til at opretholde dialogen med interessenterne, hvilket afspejler sig i skiftende kommunikation, som også udtrykker empati og giver inspiration.

Fokus på digitalisering og bæredygtighed

GNTB fremmer fremadrettet og bæredygtig turisme i overensstemmelse med den tyske regerings mål. Her er der fokus på digitalisering og bæredygtighed.

GNTB er en pioner, når det kommer til at bruge nye teknologier (virtuelle, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre samtalegrænseflader og applikationer til kunstig intelligens såsom chatbots. Dette for at sikre, at turisttilbud vil være synlige på AI-baserede marketingplatforme.

Bæredygtighed har været et centralt overordnet tema i mere end et årti, og vi engagerer os i det som et strategisk spørgsmål på tværs af alle områder af organisationen. Vores organisation følger en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. GNTB fremmer ansvarlig turisme, et vigtigt vækstområde, ved at vise Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked. Dette er især vigtigt, da COVID-19-pandemien har fremskyndet det globale skift i rejsendes værdier i retning af større socialt og miljømæssigt ansvar.

GNTB har 27 udenlandske turistkontorer, der dækker mere end 40 markeder rundt om i verden. Hovedkontoret i Frankfurt er hjemsted for strategiske afdelinger som Business Intelligence, Business Development og Brand Communications for Destination Germany.