Hamburg: Port by night © Hamburg Marketing GmbH/Jan Schugardt

Oplev Tysklands Kulturelle Forår - 3 gode bud

Foråret bringer en rigdom af spændende arrangementer, og maj måned er ingen undtagelse med sine kulturelle begivenheder, der er værd at rejse efter. på denne tid af året kommer byer til live med festivaler og udstillinger, der tiltrækker besøgende fra nær og fjern. Blandt de mange højdepunkter er Hamburgs havnefest og Hannovers internationale festival Herrenhausen, som begge tilbyder enestående kulturelle oplevelser. Disse festivaler repræsenterer en ideel mulighed for at dykke ned i den lokale kultur og opleve den kreativitet og dynamik, der kendetegner foråret i Tyskland.

Havnefest Hamburg 9. - 11. maj

Hamburgs havnefest er en spektakulær begivenhed, der hvert år tiltrækker tusindvis af besøgende fra nær og fjern. Festen, der starter i morgen den 9. maj, transformerer Hamburgs havneområde til et levende epicenter for kultur og underholdning. Langs den farverige havnepromenade fra Baumwall til Landungsbrücken skabes en unik atmosfære, hvor gamle traditioner og moderne underholding smelter sammen.

Over 450 gøglere og stadeholdere skaber en festlig stemning og her kan besøgende nyde alt fra lokale og internationale delikatesser til fint kunsthåndværk og spændende forlystelser. Musik er en integreret del af festen, hvor scenerne fyldes med alt fra pulserende havnerock til emotionel skønsang, og tilbyder noget for enhver musiksmag.

Et af højdepunkterne ved Hamburgs havnefest er de imponerende skibsparader, der bringer historie og nautisk elegance til live, mens slæbebådsballetten viser en unik form for maritimt samspil. Aftenens luft fyldes med magi under "Elbe in Concert", hvor fyrværkeri oplyser himlen, og AIDA Cruises' lys-, musik- og droneshow skaber en fortryllende atmosfære.

Harbour Pride, som finder sted ved Fischmarkt vest for Fischauktionshalle på Große Elbstraße, fremhæver Hamburgs kosmopolitiske og inkluderende natur.

Hamburgs havnefest er ikke kun en fejring af byens maritime arv, men også en hyldest til den levende, dynamiske atmosfære, der gør Hamburg til et kulturelt centrum i Tyskland.

Hannover: Royal Gardens of Herrenhausen, big garten with fountain, aerial view © Landeshauptstadt Hannover, FB Herrenhäuser Gärten/Lars Gerhardts

Spændende festival i Hannover 16. maj – 2. juni

Hannovers internationale festival Herrenhausen, der løber fra den 16. maj til den 2. juni, er en fejring af kunstens mangfoldighed i de historiske og smukke Herrenhausen Barokhave. Festivalen tilbyder en bred vifte af kunstneriske produktioner, herunder koncerter, dans, teater, cirkus, performances og installationer, der spænder over mange forskellige genrer og medier.

Et markant visuelt højdepunkt på festivalen er Luke Jerrams "Floating Earth". Denne imponerende installation består af en gigantisk, lysende jordklode, der svæver over Maschteich-søen ved Hannovers nye rådhus. Kunstværket inspirerer til refleksion over vores planets skrøbelighed og skønhed, med inspiration fra astronauters oplevelser af at se Jorden fra rummet.

Lydkunstneren Emeka Ogboh bidrager til åbningsaftenens stemning med sit musikalske akkompagnement, der skaber en medrivende og tankevækkende atmosfære. Emeka’s værker kan også opleves i hans walk-in-installation "Nzuko – the Gathering" der kan opleves fra den 18. maj i Arne Jacobsen Foyer.

Festivalens brede spektrum af kunstneriske udtryk omfatter også unikke kulinariske aftener under navnet Art & Food, hvor mad og kunst fusioneres i enestående oplevelser. Derudover vil en Broadway-gudstjeneste med Grammy-vinderen Lucas Meachem og solister fra Vivid Voices blande jazz, klassisk, gospel og pop i et bevægende budskab om frihed og lighed.

Mere Hannover - Picasso og Beckmann indtil 16. juni

Ud over selve festivalen tilbyder Hannover i øjeblikket en særlig oplevelse med udstillingen Pablo Picasso og Max Beckmann på udstillingen 'Mensch – Mythos – Welt' i Sprengel Museum. Denne udstilling viser værker af to af modernismens mest betydningsfulde malere, der har formet vores syn på den dramatiske første halvdel af det 20. århundrede og afgørende omdefineret det figurative maleri. Værkerne behandler samtidshistoriens begivenheder - to verdenskrige, diktaturer og barbari - på et mytologisk og menneskehistorisk niveau, og udstillingen, der løber til den 16. juni, tilbyder et dybtgående indblik i kunsthistorien og dens vedvarende indflydelse.

Hannovers internationale festival Herrenhausen og de tilknyttede kulturelle oplevelser giver samlet set en unik chance for at dykke ned i og engagere sig i kunstens verden samt en fremragende mulighed for at lære byerne bedre at kende.

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.