Rügen: Kreidefelsen im Natinalpark Jasmund © DZT/Francesco Carovillano

Oplev Mecklenburg-Vorpommerns ro og skønhed

Der lokkes med UNESCO's verdensarv både i Stralsund og i Wismar, hvor gotiske og barokke murstensbygninger vidner om århundreders hansestatus. Også det storslåede Schwerin og den overvældende natur, som Caspar David Friedrich engang indfangede på lærred, er værd at rejse efter. Og selvfølgelig har vi også her et par tips til kontorfællesskaber på Østersøkysten - hvis arbejdet skulle banke på, og nettet svigte i vildnisset. Som prikken over i’et har vi anført forslag til rejsen med offentlig transport.

Storslået palads ved søen
Schwerin Slot spejler sig malerisk i søens vand. Med sin storslåede arkitektur og overdådige have efterlader det næppe nogen besøgende uimponeret. Det renoverede slot har siden genforeningen i 1990 fungeret som sæde for Mecklenburg-Vorpommerns Landdag (delstatens lovgivende forsamling). Slottets museum, som er åbent for alle, præsenterer på tre etager malerier, skulpturer og møbler, primært fra det 19. århundrede. Slotskomplekset står sammen med adskillige andre bygningsmonumenter på forslagslisten som UNESCO verdensarv.

Rejsetid: 2 timer med tog fra Berlin.

Schwerin: Schloss © DZT/Francesco Carovillano

Gotiske, barokke og maritime oplevelser
De engang så velhavende og indflydelsesrige hansestæder Stralsund og Wismar fascinerer besøgende med deres smukke gotiske murstenskirker, by-huse og mure. Barokbygninger fra den tid, hvor begge byer spillede en vigtig rolle i det svenske rige, fuldender det historiske ensemble. De gamle bycentre har været på UNESCO's verdensarvsliste siden 2002. Det moderne akvarium i hjertet af Stralsund er anerkendt som en af de 100 bedste seværdigheder i Tyskland, som et førende museum for viden og indsigt i livet under havets overflade. Museet er beliggende i en moderne bygning – en arkitektonisk perle, som harmonisk integrerer sig med de gamle huse ved havnen i Stralsund.

Udrejse: 1 time med tog fra Rostock til Stralsund (Wismar kan nås med tog fra Schwerin på 30 minutter).

Stralsund: Hafen mit Ozeaneum, dem Deutschen Meeresmuseum von Behnisch Architekten © DZT/Francesco Carovillano

Skywalk på Königsstuhl
På Tysklands største ø, Rügen, har den nye Skywalk Königsstuhl siden 2023 tryllebundet besøgende med sin udsigt over de berømte kridtklipper, den vidtstrakte Østersø, den havtornbeklædte kyst og de klippefyldte skove i Jasmund Nationalpark, som er på UNESCO's verdensarvsliste. Oplev Rügens skønhed, som inspirerede Caspar David Friedrich til at skabe nogle af sine mest berømte malerier og gjorde øen til en populær feriedestination i DDR-tiden.

Udrejse: 1 time med tog fra Stralsund til Sassnitz, derfra med bus til nationalparkcentret Königsstuhl (busstoppested »Königsstuhl«).

Sassnitz: Skywalk Königsstuhl © Florian Trykowski

Hjemme hos maleren
I hjertet af Greifswald inviterer Caspar David Friedrich Center besøgende indenfor i det hus, hvor byens mest berømte søn blev født. Centret hylder den store maler med guidede ture, udflugter, foredrag og oplæsninger - et must for alle, der elsker romantikken, og det ideelle sted at starte, hvis man vil udforske Friedrichs liv og arbejde. Det pommerske statsmuseum er også et besøg værd. Her kan udstillingen om regionens historie og malerier af ikke mindre end Friedrich, Nolde og van Gogh opleves.

Rejsetid: 30 minutter med tog fra Stralsund (1:40 minutter med tog fra Sassnitz).

På opdagelsestur i det Mecklenburgske Søhøjland
Hop i kanoen og glid gennem det idylliske Mecklenburgske søområde. Den 140 kilometer lange kanorute har hverken strøm eller dæmninger og forvandler om sommeren området til et sandt blomsterhav med sine mange åkander. Her finder du perfekte betingelser til dagsture eller længere sejlture. Overnatning og forplejning tilbydes af talrige campingpladser, rastepladser, havnebyer og landsbyer.

Rejsetid: 4 timer med tog fra Greifswald til Mirow, et af flere mulige udgangspunkter.

Rostock: Leuchtturm und Teepott in Warnemünde an der Seepromenade © DZT/Francesco Carovillano

Co-working ved Østersøkysten
Kreativt arbejde med Østersø-charme: Rostock er de senere år blomstret op somet dynamisk center for co-working. Universitets- og hansestaden tilbyder en sprudlende blanding af fleksible arbejdspladser til nystartede virksomheder, freelancere og kreative kræfter af alle slags. Fra stilfuldt indrettede, moderne rum til enkle, funktionelle kontorer - find dit eget personlige feel-good sted at arbejde i og kombinér dagen med at gå på opdagelse i byens gader og stræder.

Rejsetid: 1 time med tog fra Schwerin.

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.