Skyline seen from the restaurant Bootshaus on the river Main © GNTB Francesco Carovillano

Dynamisk ændring i det internationale forretningsrejsemarked til Tyskland efter Corona

Tyskland indtager en førende position i den internationale konkurrence og udnytter yderligere muligheder gennem bleisure-rejser. Bleisure-rejser kombinerer forretnings- og fritidsrejser og findes i to hovedtyper: Forretnings- eller grupperejser, der forlænges før eller efter et besøg, og forretningsrejser, hvor venner og familie er med på turen.

Efter ferie- og fritidsrejser nærmer det internationale marked for forretningsrejser sig langsomt niveauet fra før krisen i 2019. Vægtningen af de enkelte markedssegmenter er dog ved at ændre sig: MICE-rejser kommer sig hurtigere end traditionelle forretningsrejser og vinder markedsandele. Samtidig former sociale tendenser som work-life balance og dynamiske ændringer i arbejdslivet efterspørgslen. Overlapningen mellem forretningsrejser og private rejser vokser. Det giver både muligheder og udfordringer for udbydere af turisttjenester.

Trendtemaer som »work from anywhere« eller collaborative working understøtter bleisure travel. Turistindustriens svar på disse udfordringer kan også yde et effektivt bidrag til større bæredygtighed - det er konklusionen på nylige undersøgelser bestilt af German National Tourist Board (DZT) og German Convention Bureau (GCB) fra IPK International.

Petra Hedorfer, CEO for DZT, forklarer: »Tyskland har klart bekræftet sin position som den førende forretningsrejsedestination i den internationale konkurrence efter coronavirus: Ud af de 117 millioner internationale forretningsrejser, der blev foretaget på verdensplan i 2023, gik 13,5 millioner til Tyskland, hvilket svarer til en markedsandel på 12 procent. Mere end en tredjedel af alle udenlandske forretningsrejsende benyttede sig af muligheden for at kombinere deres forretningsrejse til Tyskland med et privat ophold eller en ferie i 2023. Det placerer Tyskland på førstepladsen i Europa som bleisure-destination i 2023 og på tredjepladsen på verdensplan (1. USA, 2. Mexico, 4. Frankrig, 5. Spanien). Som en del af Stay Longer-initiativet fremmer DZT strategisk forlængelsen af internationale gæsters ophold i Tyskland for at reducere det forholdsmæssige økologiske fodaftryk pr. rejsedag.«

Matthias Schultze, administrerende direktør for GCB, tilføjer: »Omkring en fjerdedel af fritidsrejserne til Tyskland på verdensplan er traditionelle forretningsrejser, og tre fjerdedele er i MICE-segmentet. 43 procent af deltagerne i kongresser, 31 procent af de rejsende til møder/konferencer og 41 procent af de besøgende på messer/udstillinger benytter sig af muligheden for at kombinere deres forretningsrejse til Tyskland med en ferie eller et privat ophold. Dette resulterer i muligheder for yderligere forretning i den aktive markedsføring af MICE-tilbud, der inkluderer en privat rejsekomponent.«

Fritidsrejser kan bidrage væsentligt til at forlænge opholdet og dermed til at reducere det forholdsmæssige CO2-aftryk pr. rejsedag. For eksempel overnatter forretningsrejsende i gennemsnit 6,7 nætter i Tyskland - i bleisure-sektoren er dette tal 8,8 nætter. Mere end to tredjedele af bleisure-rejserne omfatter mindst fire overnatninger.

Bleisure tiltrækker sig også særlig opmærksomhed fra et økonomisk perspektiv. Udgifterne pr. person på en rejse til Tyskland er med 1.767 euro betydeligt højere end for forretningsrejser (1.432 euro). Det skyldes især valget af indkvartering af høj kvalitet: 47 procent af fritidsrejsende booker førsteklasses hoteller, 14 procent mellemklassehoteller og kun to procent budgetovernatninger. Lidt under en tredjedel bruger anden betalt indkvartering, og kun omkring syv procent overnatter privat uden betaling.

Om DZT
Det tyske turistråd (DZT) arbejder på vegne af forbundsministeriet for økonomiske anliggender og klimaindsats for at repræsentere Tyskland som turistdestination og finansieres af ministeriet i overensstemmelse med en beslutning truffet af den tyske forbundsdag. I tæt samarbejde med den tyske rejsebranche og private partnere og brancheorganisationer udvikler DZT strategier og marketingkampagner for at fremme Tysklands positive image i udlandet som rejsedestination og for at tilskynde turister til at besøge landet.

DZT's primære strategiske indsatsområder er:

* Gennemføre målrettede markedsundersøgelser og analyser af markedsspecifik kundeefterspørgsel i forhold til forskellige aspekter af rejser i forbindelse med bæredygtighed og kultur blandt dem med værdibaseret livsstil.

* Støtte rejsebranchen, som er domineret af små og mellemstore virksomheder, gennem relationsstyring og vidensdeling.

* Øge kendskabet til Destination Germany-brandet og styrke brandets profil med fokus på bæredygtighed og modvirkning af klimaforandringer.

DZT fremmer fremtidsorienteret turisme i tråd med den tyske regerings målsætninger. Fokus er her på bæredygtighed og digitalisering.

For at gøre indkommende turisme mere bæredygtig og konkurrencedygtig følger vores organisation en strategi med tre søjler, der kombinerer vidensdeling med eksterne partnere og en understøttende kommunikationsstrategi med vores interne bæredygtighedsinitiativ. DZT positionerer Tyskland som en bæredygtig og inkluderende destination på det internationale rejsemarked.

DZT er en pioner, indenfor interaktive teknologier (virtual, augmented og mixed reality), stemmeassistenter og andre konversationsgrænseflader samt kunstig intelligens-applikationer som chatbots. For at sikre, at turisttilbud er synlige på AI-baserede markedsføringsplatforme, koordinerer DZT den tyske turistindustris open-data/knowledge graph-projekt.

DZT har 25 udenlandske agenturer, som det administreres fra hovedkontoret i Frankfurt.