Marcus Leth cykler BMX og er på Team Danmark. På samme tid tager han også en studentereksamen på Tradium HHX // Foto: Tradium

Tal og træning på studieplanen

På Tradium HHX får eleverne mulighed for at dyrke sport på eliteniveau – og på samme tid tage en studentereksamen fra handelsgymnasiet, så de har en uddannelse til fremtiden.

Marcus Leth blev bidt af at cykle BMX som barn. Det gør han stadig og er nu blevet så god, at han er en del af Team Danmark og har vundet mange konkurrencer. Men udover at dyrke cyklingen, så vil Marcus også have en uddannelse. Derfor går han på Tradium HHX, hvor han kombinerer sin træning med en gymnasial uddannelse.

- Jeg vil gerne se hvordan det går med at køre BMX, men vil også gerne have en uddannelse at falde tilbage på. Derfor valgte jeg at begynde på handelsgymnasiet i Randers, siger Marcus.

Plads til sporten

Han føler at der er et fedt miljø på HHX, hvor han får plads til at dyrke sin sport, ved at være en del af Randers ElitesportsCollege, hvor talentfulde sportsudøvere kan kombinere en uddannelse med at udøve den sport, som de er passionerede omkring.

- Lærerne er gode til at tage hensyn til sporten. Hvis man siger til i god tid, at der kommer en vigtig konkurrence, så er det ok at en aflevering lige blive skudt lidt, nævner Marcus som et eksempel på, hvordan han på handelsgymnasiet finder plads til at dyrke sit talent.

På samme måde betyder Marcus sport også, at han har konkurrencer i udlandet, hvilket der ligeledes bliver taget hensyn til i undervisningen. Ved at gå på en skole med mange andre sportsfolk, så møder han også stor forståelse og opbakning blandt de andre elever.

- Der er meget respekt for hvad vi laver hver især af sport. Altså man kan se, at det vi træner er svært og at vi er gode til forskellige ting, fortæller Marcus.

Uddannelsen med de interessante fag

Når Marcus valgte Tradium HHX som skolen hvorpå han skulle få sin studenterhue, så skyldes det ikke kun det store fokus på elitesport. Valget traf han også på grund af fagene som skolen tilbyder.

- Det er matematik og fag som det, jeg interesserer mig for. Det var også grunden til jeg valgte at starte på handelsgymnasiet, siger Marcus, der især er glad for fagene afsætning og virksomhedsøkonomi.

Læs mere om Tradium HHX her: https://tradium.dk/gymnasiale-uddannelser/handelsgymnasiet-randers/